Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień 2020 w grupie II „Misie”
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze grupa ,,Misie”
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE – MIESIĄC WRZESIEŃ
- Integrowanie grupy rówieśniczej.
- Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Stosowanie podstawowych zwrotów grzecznościowych dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
- Wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach porządkowych, samoobsługowych, higienicznych.
- Przypomnienie zasad korzystania z placu zabaw.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy w małych grupach, dzielenie się zabawkami, przestrzenią do zabawy; równe traktowanie wszystkich kolegów.
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Poznanie pracy policjanta, lekarza, pielęgniarki – atrybuty zawodów.
- Opanowanie umiejętności prawidłowego mycia rąk i zębów.
- Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała, szczegółów twarzy.
- Nazywanie stanów emocjonalnych; rozpoznawanie ich na podstawie mimiki.
- Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Rozwijanie umiejętności nazywania owoców krajowych i egzotycznych.
- Rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Wdrażanie do posługiwania się pojęciami oznaczającymi cechy przedmiotów – kolor, wielkość, przeznaczenie.
- Rozwijanie umiejętności porównywania, klasyfikowania, szeregowania, kontynuowania rytmu.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Układanie krótkich zdań na podany temat.
- Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom oraz zajęciach ruchowych.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
- – rozbudzanie zainteresowania własną miejscowością;
- – rozwijanie poczucia przynależności narodowej;
- – oglądanie flagi;
- – poznawanie wybranych wiadomości o Warszawie;
- – poznawanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące;
- – oglądanie zdjęć przedstawiających bardziej znane motyle; poznawanie ich nazw;
- – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza i opowiadanie jego treści własnymi słowami;
- – poznawanie zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku;
- – wymienianie członków swojej rodziny
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii;
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania rzeczy oraz ich grupowania;
- określanie wysokości przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem i możliwości wokalnych;
- usprawnianie narządów artykulacyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc: kwiecień
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie czterech;
- ćwiczenia w porównywaniu wielkości;
- zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania rzeczy oraz ich grupowania;
- zapoznanie ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii;
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- rozwijanie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem i możliwości wokalnych;
- usprawnianie narządów artykulacyjnych;
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze grupa ,,Misie”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii;
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania rzeczy oraz ich grupowania;
- określanie wysokości przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem i możliwości wokalnych;
- usprawnianie narządów artykulacyjnych;
- zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi;
- przybliżanie wiadomości na temat teatru;
- zapoznanie z teatrzykiem cieni;
- zachęcanie do zabaw w teatr;
- poznawanie oznak wiosny;
- zwracanie uwagi na kaprysy pogody w marcu.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty
- Rozpoznawanie przedmiotów wykorzystywanych w pracach kuchennych, nazywanie ich i określanie, do czego służą;
- poznawanie pracy kucharki;
- poznawanie wyposażenia kuchni; rozpoznawanie i nazywanie znajdujących się tam przedmiotów służących do przygotowywania posiłków;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków- odgłosy dochodzące z kuchni;
- poznawanie przeznaczenia sztućców;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii;
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
- poznawanie nazw i wyglądu wybranych ptaków;
- poznawanie sposobów pomagania ptakom w zimie;
- poznawanie zwierząt żyjących w lesie;
- poznawanie sposobów pomagania leśnym zwierzętom w zimie;
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
- nazywanie sprzętu używanego podczas zabawy na śniegu;
- poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- utrwalanie wiedzy na temat swojego imienia i nazwiska oraz wieku;
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
- ukazanie sposobu niesienia pomocy osobom starszym;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek;
- uczestniczenie w krótkim programie artystycznym;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
- Pierwszy raz w przedszkolu – tydzień 1 i 2
- Zabawy i ćwiczenia integracyjne, ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptacja w przedszkolu
- Poznawanie i utrwalanie imion kolegów i koleżanek
- Zapoznanie dzieci z kącikami zainteresowań: omówienie sposobu korzystania z nich
- Rozpoznawanie swoich znaczków , wyjaśnianie do czego służą
- Uświadamianie dziecku ,że jest częścią grupy
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu
- Nadeszła jesień
- poznawanie nazw wybranych drzew
- Rozwijanie sprawności manualnych
- Rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi
- Co robią zwierzęta jesienią?
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.