image
hl1

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na rok szkolny 2023/2024

Zamierzenia Wrzesień:

  • Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
  • Poznanie topografii przedszkola.
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
  • Poznanie budowy własnego ciała, podawanie nazw poszczególnych części ciała.
  • Poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych: koło.
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej – posługiwanie się pojęciami na,obok.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Kształtowanie mowy i myślenia poprzez zabawy ortofoniczne, zagadki słuchowe itp.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka „Zając Tup”

  1. Jestem Tup – wesoły zając,

wszystkie dzieci mnie kochają.

Chętnie chodzę do przedszkola,

tak jak Julka, Jaś i Jola.

A w przedszkolu jest ciekawie,

cały czas się z dziećmi bawię.

Tańczę, śpiewam, klaszczę w ręce,

co dzień umiem coraz więcej.

Mama chwali mnie codziennie,

mówi, że jest dumna ze mnie.

Tata chwali mnie tak samo,

bo się zawsze zgadza z mamą.

Wiersz:

Klapu- klap, klapu-klap,

Moje rączki klaszczą tak.

Ty masz dwie.

Ja mam też,

Pokręć nimi, ile chcesz.

Buziak tu,

Buziak tam,

Teraz tęczę zrobią nam.

Ręka prawa,

Ręka lewa,

Każdej deszczu się zachciewa.

Gdy słoneczko

Pójdzie spać,

Moje rączki zrobią tak:

Przytulone są paluszki

Razem z głową do poduszki.

Zamierzenia Październik:

  • Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  • Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
  • Rozumienie sensowności zdrowego odżywiania.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych i nazywanie kola.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

„JARZYNOWY WÓZ”

Ref. Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł

Tur, tur, tur turkotał, smaczne rzeczy wiózł

1.Tu marchew czerwona, kapusta zielona,

rzodkiewek różowe kuleczki, w słonecznym kolorze słonecznik

Ref. Jechał…….

2. Tu strączek fasoli i bobu do woli

szpinaku zielona tam góra i burak pąsowy jak burak

Ref. Jechał…….

Wiersz:

„Idzie piesek”

Idzie piesek po chodniku,

Teraz idzie po trawniku.

A gdy piesek ujrzał kotka,

To niechcący wszedł do błotka.

Zamierzenia Listopad:

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
  • Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
  • Rozmowy o członkach rodziny.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności  orientowania się w przestrzeni; posługiwania się pojęciami dotyczącymi długości, wielkości.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

„Właśnie po to jest rodzina”

  1. Lubię kiedy rano w kuchni pachnie kawą i herbatą.

Kiedy mama się uśmiecha i żartuje sobie z tatą.

Ref.: Właśnie po to jest rodzina,

mama, tata, siostra, brat,

by się raźniej, by się raźniej wędrowało przez ten świat.

  • Lubię z tatą chodzić w góry,

droga kusi mnie nieznana.

A szczególnie, gdy wygodnie jadę sobie na barana.

Ref.: Właśnie po to jest rodzina …

lubię się pobawić z bratem.

Raz być smokiem, raz rycerzem, Indianinem i piratem.

Ref.: Właśnie po to jest rodzina …

Wiersz:

„Rodzinka”

To jest  mama, to jest tata,

A tu są ich dzieci.

Wszyscy idą na wycieczkę,

Bo słoneczko świeci.

Zamierzenia Grudzień:

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
  • Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie ptaków.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

„A mikołaj pędzi”

Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami

A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł

Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty szybko dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami

A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł

Wiersz:

Mikołaju chodź tu do nas!

Pora by nasz strach pokonać!

Bardzo, bardzo Cię prosimy,

usiądź Mikołaju z nami,

a piosenkę zaśpiewamy!

Zamierzenia- styczeń Wiewiórki:

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Uświadamianie następstwa pór roku.

Zapamiętanie cech typowych dla zimy.

Rozumienie istotności bezpiecznej zabawy podczas zimy.

Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.

Wdrażanie do okazywania szacunku najbliższym (babci i dziadkowi).

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy; kontynuowania rytmów dwuelementowych.

Rozwijanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wiersz:

,,Mrozek mrozi, śnieżek prószy… „

Małgorzata Strzałkowska 
  
Mrozek mrozi, śnieżek prószy,

marzną nosy, marzną uszy,

marzną ręce i policzki,

marzną gęsi i perliczki,

marznie zięba, zimorodek,

myszy też dokucza chłodek,

zimna trzęsie się ropucha  i w zmarznięte łapki chucha.

Wieje chłód z kaloryfera,

więc mnie także mróz doskwiera.

Dość mam zawracania głowy.

Cześć! Zapadam w sen zimowy.

Piosenka:

Fajni dziadkowie

Słowa:EwaStadtmüller, muz. Anna Maria Huszcza

Uszka już na stole, to rzecz bardzo miła.

Kto je nam ulepił? Babcia ulepiła!

Ref.: Z babcią oraz z dziadkiem jest nam znakomicie

oni swe wnuczęta kochają nad życie.

Miło jest po parku jeździć na rowerze.

Kto nas tam zabiera? Dziadziuś nas zabierze!

Ref.: Z babcią oraz z dziadkiem …

Bajka na dobranoc musi być i kwita.

Kto przeczyta bajkę? Babcia nam przeczyta!

Ref.: Z babcią oraz z dziadkiem …

Każdy lubi w piłkę zagrać lub w balonik.

Kto dogoni piłkę? Dziadziuś ją dogoni.

Ref.: Z babcią oraz z dziadkiem …

Zamierzenia- luty Wiewiórki

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy i przedwiośnia.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Uświadamianie następstwa dnia i nocy.

Wdrażanie do rozumienia tradycji karnawału.

Rozumienie czytanego tekstu i konstruowanie wypowiedzi podczas rozmów o ulubionych książkach.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

Taniec Bałwanków

Słowa i muz. Joanna Bernat

Dwa bałwanki tańczyć chciały,

więc za ręce się złapały.

 Nie czekały ani chwili

 i wesoło zatańczyły.

Ref. Na prawej nodze, na lewej nodze,

Razem w górę – hop – sa – sa!

Tupu- tupu – po podłodze

Klaszczą rączki – raz i dwa! 

Już do rytmu wicher dmucha,

gra zimowa zawierucha.

      Bo bałwanki w karnawale

      urządzają takie bale!

ref. Na prawej nodze, na lewej nodze…

Już poleczkę słychać w koło,

 wszyscy bawią się wesoło,

       Tańczą wrony z bałwankami,

       i wy dzieci tańczcie z nami!

Wiersz:

Sroczka Tu sroczka kaszkę warzyła,

tu swój ogonek sprzątała.

Temu dała na miseczkę,

temu dała na łyżeczkę,

temu dała do garnuszka,

. temu dała do dzbanuszka.

więc po kaszkę poleciała.

Zamierzenia- Marzec Wiewiórki

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.

Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Kształtowania poczucia więzi rodzinnych poprzez obchodzenie świąt religijnych – poznanie zwyczajów wielkanocnych.

Piosenka:

Pan ogrodnik sł. i muz. Joanna Bernat

  1. Przyleciała biedroneczka do naszego ogródeczka.

Siadła na gałązce i tak obserwuje,

 jak ciężko pan ogrodnik z rana dziś pracuje.

Ref. I łopatą kopie, kopie, kopie, i grabiami grabi,

 grabi, grabi, i nasionka sieje, sieje, sieje,

grządki też podlewa, też podlewa, i słucha,

jak mu ptaszek swą piosenkę śpiewa.     

  • Wkoło kwitną już rabatki, zapylają pszczoły kwiatki.

Nagle pan ogrodnik biedronkę zobaczył,

 pomachał do niej ręką i wrócił do pracy.

Ref. I łopatą kopie, kopie, kopie…

Wiersz:

Idą, idą ogrodnicy, tup!

Niosą grabki i łopatki, hej!

Będą spulchniać ziemię,

aby lekko było jej. Puk, puk, puk łopatką,

szu, szu, szu grabkami,

 tryśnie woda z koneweczki na nasze grządeczki.

Stuku puk motyką.

Drap, drap pazurkami.

Nasze skarby wysiewamy, o ogródek dbamy

Zamierzenia- kwiecień Wiewiórki

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu, jako warunku zdrowia i odporności.

Zachęcanie do zachowań proekologicznych.

Zapamiętanie cech, nazw zwierząt, prac polowych typowych dla gospodarstwa wiejskiego.

Rozumienie wagi pracy rolnika.

Wdrażanie do rozumienia legend dotyczących Polski.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego na boisku przedszkolnym

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności odczytywania sekwencji obrazkowych.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

DZIWNE ROZMOWY

W chlewiku mieszka świnka
co trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie
To ona „ kwi, kwi, kwi”.

Opodal chodzi kaczka
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej „Dzień dobry”,
a ona „ kwa, kwa, kwa”.

Na drzewie siedzi wrona
od rana trochę zła.
Gdy pytam „Jak się miewasz?”
To ona „kra, kra, kra”.

Przed budą trzy szczeniaki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię „Cicho pieski!
A one „hau, hau, hau”.

Wiersz:

„Jak przedszkolaki szanują przyrodę”

Nasze przedszkolaki

Dbają o zwierzęta,

Nie skrzywdzą ni muchy.

To są same zuchy

Przyrodę szanują!

Odpady segregują!

Wody nie marnują!

Więc świat uratują!

Zamierzenia- Maj Wiewiórki

Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z temperaturą i warunkami atmosferycznymi na dworze.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Zachęcanie do zachowań proekologicznych.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

Zachęcanie do domagania się czytania dzieciom książek.

Wdrażanie do opieki nad  zwierzętami domowymi.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy ze zwierzętami.

Poznanie mieszkańców łąki.

Wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności odczytywania sekwencji obrazkowych.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wdrażanie do pamiętania o bliskich z okazji różnych świąt.

Piosenka:

DLA RODZINY PLAN

1. Mam dla wszystkich mam
fantastyczny plan.
Zaraz powiem Wam, co to jest.
Starczą ręce dwie.
Nogi też przydadzą się.
Odrobina uśmiechu i jest.

I dla taty mam
fantastyczny plan.
Zaraz powiem Wam, co to jest.
Starczą ręce dwie.
Nogi też przydadzą się.
Tylko rób to co ja i już wiesz. (zaczyna mama)

ref. Tupnij tup i słoneczko zrób.
Łap motyle, bo ich tyle latem lata.
Tupnij tup i słoneczko zrób.
Mama umie, to spróbuje teraz tata.

Tupnij tup i słoneczko zrób.
Łap motyle, bo ich tyle latem lata.
Tupnij tup i słoneczko zrób.
Mama umie. Umiem ja i umie tata.

2. Dla rodziny mam
fantastyczny plan.
Zaraz powiem Wam, co to jest.
Starczą ręce dwie.
Nogi też przydadzą się.
Odrobina uśmiechu i jest.

Dla rodziny mam
fantastyczny plan.
Zaraz powiem Wam, co to jest.
Starczą ręce dwie.
Nogi też przydadzą się.
Tylko rób to co ja i już wiesz. (zaczyna mama)

ref. Tupnij tup…

Wiersz:

Mamo, mamo – co ci dam?

To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię!

 Tato, tato – co ci dam?

To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.

Tato, tato – kocham Cię!

Zamierzenia- czerwiec Wiewiórki

Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z panująca temperaturą i warunkami atmosferycznymi na dworze.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Zachęcanie do zachowań proekologicznych.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

Poznanie różnych zawodów i funkcji społecznych.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym.

Wdrażanie do bezpiecznych zabaw podczas wakacji.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności odczytywania sekwencji obrazkowych.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Piosenka:

„Każdy przedszkolak dobrze wie”

sł. i muz. Joanna Bernat

1.Każdy przedszkolak dobrze wie,

że słonko w górze śmieje się,

wietrzyk wieje sobie w dal,

morze śpiewa szumem fal.

I każdy przedszkolak pamięta,

że w lesie mieszkają zwierzęta.

2. Każdy przedszkolak dobrze wie,

że lis do nory chowa się,

niedźwiedź lubi słodki miód,

jeżyk tupie: tup-tup-tup!

A krowa ma rogi na głowie

to każdy przedszkolak wam powie!

3. Każdy przedszkolak dobrze wie,

że śnieżek zimą biały jest.

Biedroneczka kropki ma

i czerwone skrzydła dwa,

że czarne są kruki i wrony

a trawa ma kolor zielony.

Wiersz:

Ze stacyjki siedmiu smutków

Rusza pociąg krasnoludków

Maszynista z kozią bródką

Zagwizdał cichutko

Wyruszają na wycieczkę

Zaczynają w drodze sprzeczkę

Czy ma pociąg jechać z planem

Czy może w nieznane

Jeden prosi do Chorzowa

Drugi woła Huta Nowa

Trzeci chce wziąć kurs na Sopot

To ci mieli kłopot

Dwóch w pociągu łowi ryby

Ten na niby zbiera grzyby

Gdy się jeden z drugim kłócił

Pociąg się wywrócił.