image
hl1

Propozycje zadań od 12.04.2021r. do 16.04.2021r.

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

„W świecie kultury”

 

Zabawa „Jeżeli ci wesoło” Marta Bogdanowicz-  dziecko gestem ilustruje słowa

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich

i zaklaszcz w ręce swe.

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

To podnieś brwi do góry

i dotknij czoło swe.

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

To otwórz teraz usta

i zamknij oczy swe.

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

To pokaż najpierw język,

a potem zęby swe.

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

Nabierz w usta powietrza

i klep policzki swe.

Jeżeli ci wesoło

i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich

i zaklaszcz w ręce swe.

 

Zabawa dydaktyczna „Magiczne słowa” – Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić w jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.

Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?

Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?

Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?

Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?

Co mówimy, gdy kolega lub koleżanka częstuje nas cukierkiem?

Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?

 

Czytanie globalne: ( Napisy)

 

DZIĘKUJĘ,   PRZEPRASZAM,     PROSZĘ

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 2-3   (Planeta dzieci karty 4)  

dla CZTEROLATKÓW:

Str. 25 ( Planeta dzieci karty 2)

 

Film edukacyjny:  https://www.youtube.com/watch?v=j3lX0A2VhSc

 

WTOREK 13.04.2021

„W kinie”

 

Wiersz „W kinie”- Autor nieznany

 

Piegowaty Jaś z Radzynia

co sobotę szedł do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie

mieli dość Jasiowych minek.

 

Bo ten piegowaty chłopak

wszystko robił tam na opak,

głośno gadał, jadł, szeleścił,

ze sześć paczek chrupek zmieścił.

 

Potem czas na popijanie,

puszek z sykiem otwieranie,

tupot nóg i głośne śmiechy,

ależ Jasio miał uciechę.

 

Jaś się dziwił, że dziewczyna

Żadna nie chce z nim do kina.

A koledzy też nie chcieli,

Widząc Jasia osłupieli…

 

Pewnej soboty bez jego wiedzy

usiedli za nim jego koledzy,

jedli i pili głośno chrząkając,

I Jasowi w fotel często stukając.

 

Jasia Pieguska złość już rozsadza!

A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…

„cicho”-  wyszeptał- „film oglądajcie…”

I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

Rozmowa na temat wiersza

  • Gdzie co sobotę chodził Jaś?
  • Co on tam robił?
  • Czy to było właściwe zachowanie?
  • Co się stało pewnej soboty?
  • Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?- Dlaczego?

 

Zabawa słuchowa „W fotelu kinowym”

Rodzic prosi dzieci, aby podały nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Zadaniem dzieci jest podzielenie na sylaby poszczególnych słów i przeliczenie ich, oraz wskazać głoskę na początku. ( Młodsze dzieci dzielą tylko wyrazy na sylaby).

 

Czytanie globalne:

 

FOTEL

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 4  (Planeta dzieci karty 4)  

dla CZTEROLATKÓW:

Zadaniem dzieci jest rozcięcie dowolnej kolorowanki na 4 elementy. Następnie sklejenie w całość i pokolorowanie wg kodu

( przykładowa kolorowanka do druku: https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2018/09/pokoloruj-wedlug-numerow-kotek.jpg)

 

ŚRODA 14.04.2021

„W teatrze”

 

Ćwiczenia gimnastyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

 

Wiersz: „W teatrze” Marlena Szeląg

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Rozmowa na temat wiersza:

  • W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
  • Po co chodzi się do teatru?
  • Jacy bohaterowie występowali w spektaklu,
  • o którym opowiadał wiersz?
  • Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
  • Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?

 

„Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa.

Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie wystukiwanym przez Rodzica, trzymając za rogi chusteczkę. Gdy stukanie cichnie, Rodzic  podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chusteczkę za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy stukanie cichnie i Rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chusteczkę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny.

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 5   (Planeta dzieci karty 4)  

Str. 61  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:

Str. 26 ( Planeta dzieci karty 2)

 

Praca plastyczna: ( do wyboru)

„Maska teatralna”

Rodzic rysuje prosty rysunek maski- zadaniem dziecka jest wyciąć i następnie ozdobić wg. własnego pomysłu ( można przesłać zdjęcia J h.urbaniak@pi-chocianow.pl)

 

„Kukiełka z łyżki drewnianej”  ( można przesłać zdjęcia J h.urbaniak@pi-chocianow.pl)

 

CZWARTEK 15.04.2021

„Na koncercie”

 

https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQosłuchanie z piosenką

 

Ćwiczenia gimnastyczne:

„Jak piękny kwiat”- ćwiczenie dużych grup mięśni.

Dziecko kładzie na podłodze chusteczkę. Następnie zamienia się w pszczółkę- porusza się swobodnie po pokoju w dowolnym kierunki, ramionami naśladuje ruch skrzydeł owadów. Na hasło „Pszczółka na kwiatku”- dziecko podbiega do ułożonej na podłodze chusteczki i wykonuje klęk podparty- ugina ręce w łokciach i zbliża nos do podłogi, następnie wraca do pozycji wyjściowej- zabawę powtarzamy wielokrotnie.

„Kolorowe motyle”- ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzyma chusteczkę nad głową ( dwiema rękami za rogi). Wykonuje skłony boczne  tułowia, naśladują latającego nad głową motyla. Po chwili robią skłony do przodu i tyłu nie odrywając pośladków od podłogi.

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 6  (Planeta dzieci karty 4)  

Str. 57  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:

Zabawa „dmucham wstążkę” – dziecko dmucha na wstążkę, którą trzyma przed swoją twarzą.

 

PIĄTEK 16.04.2021

„W muzeum”

 

Film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=wtkLQgjVXCs

Rodzic zadaje pytanie dziecku:

  • Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach?

 

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str. 61  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:

str. 27 (Planeta dzieci 2)

 

(Dla chętnych! J  ) ( można przesłać zdjęcie J : h.urbaniak@pi-chocianow.pl)

Posąg z masy solnej  ( szklanka mąki, szklanka soli, pół szklanki wody)

 

 

 

PROPOZYCJE ZADAŃ 29.03 – 02.04.2021 R.

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021 R.

 

Wiersz:  „Pisanki” – Dorota Gellner

Patrzcie,

Ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

Nie są do jedzenia.

Z pisanek się wyklują

Świąteczne życzenia!

 

Rozmowa na temat wiersza:

 Jak nazywają się zbliżające się święta?

– Jak wyglądały pisanki?

– Gdzie one leżały?

– Dlaczego nie je się pisanek?

 

„Kolorowe jajka”- wycinanie

Potrzebne: Narysowane kontury jajek  na kolorowym papierze (8szt), nożyczki

 

Zabawy matematyczne „Liczymy jajeczka”

Dzieci biorą wycięte jajeczka po czym dokładają lub odejmują sylwety jajek i podają wynik.

-Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?

– Ile to jest sześć pisanek odjąć dwie pisanki?

– Ile to jest osiem pisanek odjąć sześć pisanek?

– Ile to jest trzy pisanki dodać cztery pisanki?

Itp.

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW: (Planeta dzieci karty 3)

Str.: 44 ( Znajdź 10 różnic między obrazkami), ( Narysuj szlaczek po śladzie i po kropkach)

dla CZTEROLATKÓW:  ( Planeta dzieci karty 2)

Str. 22 ( Narysuj baranka po śladzie, pod barankiem przyklej trawę z bibuły…) ( Narysuj pisanki po śladzie…)

 

WTOREK 30.03.2021

„W kuchni pachnie Wielkanocą”

Gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=vXUC732gqKo

Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”/ powtarzamy kilka razy/.

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 45   (Planeta dzieci karty 3)  

Str. 57  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:

Str. 23 ( Planeta dzieci karty 2)

 

ŚRODA 31.03.2021

„Wielkanocny koszyczek”

 

Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna” Anna Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka

– puk-puk i przygrzewało mocno.

– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka.

Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Co robiło słonko?
  • Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
  • Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW: (Planeta dzieci karty 3)

Str.: 46

dla CZTEROLATKÓW:  ( Planeta dzieci karty 2)

Str. 24

 

Dodatkowo dla chętnych : )

 ( Można przesłać zdjęcie wykonanej pracy na maila: h.urbaniak@pi-chocianow.pl)

 

 

Wielkanocny zajączek ze skarpetki

Potrzebujecie: skarpetki, sznurka, taśmy, nożyczek, ryżu (albo np. piasek) , flamastra albo naklejek; Potrzebujecie: skarpetki np. w kolorze szarym, czarnym, sznurka, taśmy, nożyczek, ryżu, flamastra albo naklejek; można zakupić naklejki imitujące oczy – wtedy Wasz króliczek będzie wyglądał prawie jak żywy!

 

Link do wykonania:

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

 

CZWARTEK 01.04.2021

„Na wielkanocnym stole”

 

Wiersz „Wielkanocny stół”- Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany. Palmy pachną jak łąka w samym środku lata. Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka. Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!

Rozmowa na temat wiersza:

  • Jak wygląda stół wielkanocny?
  • Czym jest udekorowany?
  • Co stoi na nim?
  • Kto siada przy stole?
  • Kto zerka na wszystkich zza firanek?

 

„Zajączki” – zabawa paluszkowa.

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? (chowamy jeden palec)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń) Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? ( chowamy dwa palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie? ( chowamy trzy palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie? (chowamy cztery palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? ( zaciskamy dłoń)

Pięć zajączków małych już do mamy kica ( naśladujemy skoki)

Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi).

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 47   (Planeta dzieci karty 3)  

Str. 59  (Zeszyt grafomotoryczny)

Praca plastyczna dla CZTEROLATKÓW:

Rodzic przygotowuje dziecku kartkę z  konturem jajka- zadaniem dziecka jest wykleić kontu (np. bibułą lub cekinami) wg. własnego pomysłu : )

 

Piątek  02.04.2021r.

„Śmigus-dyngus”

  1. „Które to jajko?” – zabawa badawcza.
  2. Rodzic trzyma dwa jajka (1gotowane – 1 surowe). Dziecko wprawia w ruch jajka i określa, które się szybciej kręci. Zgaduje, które jajko jest gotowane. Rozbija jajko razem z rodzicem i sprawdza czy miał rację. Rodzic wspólnie z dzieckiem wysuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, surowe jajko kołysze  się i obraca wolniej.

 

  1. „Śmigus”

Słucha wiersza Marii Konopnickiej

 

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

 

Panieneczka mała

W kątek się schowała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

 

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

 

Odpowiada na pytania do wiersza : o jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie

ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

 

  1. Dziecko szykuje wspólnie z rodzicem koszyczek wielkanocny. Wspólnie malują, kolorują pisanki- czerpią z tego radość.

 

4. Karty Pracy

  • (dla pięciolatków) str.48 (planeta dzieci karty 3)
  • str. 60 (zeszyt grafomotoryczny)

 

Wesołych Świąt

 

WTOREK 06.04.2021

„Praca rolnika”

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Biegają koniki”

Treść piosenki:

Noga goni nogę

Bujają koniki

Stukają kopytka

W rytm muzyki

Jedna noga tupie: tup, tup, tup

Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop

Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

Opis: Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.

Link do piosenki:

http://chomikuj.pl/renata.misia/Muzyka/04+-+Koniki,585748413.mp3

 

Zagadka

Bardzo ważna jego rola,

Zbiera dobre plony z pola

Czasem jeździ też ciągnikiem.

Człowiek taki jest?

Jesteśmy detektywami

  • Kto to jest rolnik?
  • Czym zajmuje się rolnik?
  • Czy każdy rolnik robi to samo?
  • Jak wygląda dzień rolnika?
  • Gdzie najczęściej mieszkają rolnicy?
  • Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?
  • Czy znasz takie pojęcia jak: oranie, bronowanie, sianie, sadzenie, opryskiwanie, pielenie, zbieranie?

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 35  (Planeta dzieci karty 3)  

Str. 56  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:

str. 19 (Planeta dzieci karty 2)

 

Film edukacyjny:

https://www.youtube.com/watch?v=oj1AsjojXl0

 

ŚRODA 07.04.2021

„Co się dzieje w kurniku?

 

Wiersz „Jajko” – Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. Kura wyłazi ze skóry, Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!” Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

 

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze, A ono powiada, że jest kacze.

 

Kura prosi serdecznie i szczerze: „Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”. A ono właśnie się trzęsie I mówi, że jest gęsie.

 

Kura do niego zwraca się z nauką, Że jajka łatwo się tłuką, A ono powiada, że to bajka, Bo w wapnie trzyma się jajka.

 

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”. A ono ucieka za miedzę, Kładzie się na grządkę pustą I oświadcza, że będzie kapustą.

 

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, Bo zrobią z ciebie jajecznicę”. A jajko na to najbezczelniej: „Na ulicy nie ma patelni”.

 

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!” A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!” Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą I ugotowało się na twardo.

 

Rozmowa na temat wiersza:

  • O kim był ten wiersz?
  • Jakie było to jajko?
  • Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?

 

W ramach ćwiczeń gimnastycznych zapraszamy na spacerek  w celu obserwacji zmian w przyrodzie! 🙂

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 36  (Planeta dzieci karty 3)  

Str. 55  (Zeszyt grafomotoryczny)

dla CZTEROLATKÓW:  

Praca plastyczna „Kurka”

Potrzebujemy:  rolka po papierze, kartka czerwona, pomarańczowa, ruchome oczka, ewentualnie pisak. ( Można wysłać zdjęcie pracy na maila : ) h.urbaniak@pi-chocianow.pl)

 

 

CZWARTEK 08.04.2021

„Co się dzieje w zagrodzie?”

 

Zabawa dydaktyczna „ To dom dla…”

Rodzic zaczyna zdanie, zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie

Obora to dom dla…

Buda to dom dla…

Kurnik to dom dla…

Stajnia to dom dla…

Rolnik mieszka w …

 

Dzień dobry zwierzątka- zabawa usprawniająca narządy mowy

 

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u). Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

 

 

Zabawa matematyczna  „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie”

( potrzebujemy liczmany: np. kredki, klocki, klamerki)

  • W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
  • W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni?
  • W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem?
  • W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 37, str. 39  (Planeta dzieci karty 3)  

dla CZTEROLATKÓW:

Str. 20 ( Planeta dzieci karty 2)

 

PIĄTEK 09.04.2021

„Co się dzieje na polu?”

 

Zabawa w czarowanie: Rodzic czaruje dzieci w różne zwierzątka a dzieci

naśladują je ruchem  i głosem np. czary – mary mary – zamieniam was w kury.

 

Zabawa grafomotoryczna

Potrzebujemy: Kartka, kredki

Rodzic czyta tekst jednocześnie demonstruje sposób rysowania poszczególnych w tekście, następnie kilkukrotnie mówi wiersz, a dziecko próbuje rysować.

Wiersz „Koza” Elżbieta Minczakiewicz

Prostokąt niewielki, a do tego nóżki.

Z prawej strony łebek, a przy nim dwa Różki.

Z tyłu krótki ogon, z przodu Rosta broda…

Tak!… uparta koza prawie już gotowa .

 

Zabawa z rymami „Dopowiedz i zrób”

Powiedz: „prosię” i podrap się po nosie.

Powiedz: „koń” i wyciągnij do mnie dłoń.

Powiedz: „krowy” dotknij palcem głowy.

Powiedz: „króliczki” i nadmij policzki.

Powiedz: „kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.

Powiedz: „psy”  i klaśnij- raz, dwa, trzy.

 

Karty pracy:

dla PIĘCIOLATKÓW:

Str.: 38 (Planeta dzieci karty 3)  

dla  CZTEROLATKÓW:

praca plastyczna „Świnka”

Potrzebujemy: Talerzyk papierowy, lub różową kartkę, kartkę białą, czarną, różowa, pisak