Propozycje zadań od 12.04.2021r. do 16.04.2021r.
PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
„W świecie kultury”
Zabawa „Jeżeli ci wesoło” Marta Bogdanowicz- dziecko gestem ilustruje słowa
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
Uśmiechnij się do wszystkich
i zaklaszcz w ręce swe.
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
To podnieś brwi do góry
i dotknij czoło swe.
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
To otwórz teraz usta
i zamknij oczy swe.
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
To pokaż najpierw język,
a potem zęby swe.
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
Nabierz w usta powietrza
i klep policzki swe.
Jeżeli ci wesoło
i dobrze bawisz się
Uśmiechnij się do wszystkich
i zaklaszcz w ręce swe.
Zabawa dydaktyczna „Magiczne słowa” – Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić w jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.
Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?
Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?
Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?
Co mówimy, gdy kolega lub koleżanka częstuje nas cukierkiem?
Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?
Czytanie globalne: ( Napisy)
DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM, PROSZĘ
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 2-3 (Planeta dzieci karty 4)
dla CZTEROLATKÓW:
Str. 25 ( Planeta dzieci karty 2)
Film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=j3lX0A2VhSc
WTOREK 13.04.2021
„W kinie”
Wiersz „W kinie”- Autor nieznany
Piegowaty Jaś z Radzynia
co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak
wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił,
ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie,
puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy,
ależ Jasio miał uciechę.
Jaś się dziwił, że dziewczyna
Żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
Widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy
usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając,
I Jasowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…
„cicho”- wyszeptał- „film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
Rozmowa na temat wiersza
- Gdzie co sobotę chodził Jaś?
- Co on tam robił?
- Czy to było właściwe zachowanie?
- Co się stało pewnej soboty?
- Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?- Dlaczego?
Zabawa słuchowa „W fotelu kinowym”
Rodzic prosi dzieci, aby podały nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Zadaniem dzieci jest podzielenie na sylaby poszczególnych słów i przeliczenie ich, oraz wskazać głoskę na początku. ( Młodsze dzieci dzielą tylko wyrazy na sylaby).
Czytanie globalne:
FOTEL
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 4 (Planeta dzieci karty 4)
dla CZTEROLATKÓW:
Zadaniem dzieci jest rozcięcie dowolnej kolorowanki na 4 elementy. Następnie sklejenie w całość i pokolorowanie wg kodu
( przykładowa kolorowanka do druku: https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2018/09/pokoloruj-wedlug-numerow-kotek.jpg)
ŚRODA 14.04.2021
„W teatrze”
Ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
Wiersz: „W teatrze” Marlena Szeląg
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
Rozmowa na temat wiersza:
- W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
- Po co chodzi się do teatru?
- Jacy bohaterowie występowali w spektaklu,
- o którym opowiadał wiersz?
- Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
- Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
„Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa.
Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie wystukiwanym przez Rodzica, trzymając za rogi chusteczkę. Gdy stukanie cichnie, Rodzic podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chusteczkę za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy stukanie cichnie i Rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chusteczkę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny.
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 5 (Planeta dzieci karty 4)
Str. 61 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
Str. 26 ( Planeta dzieci karty 2)
Praca plastyczna: ( do wyboru)
„Maska teatralna”
Rodzic rysuje prosty rysunek maski- zadaniem dziecka jest wyciąć i następnie ozdobić wg. własnego pomysłu ( można przesłać zdjęcia J h.urbaniak@pi-chocianow.pl)
„Kukiełka z łyżki drewnianej” ( można przesłać zdjęcia J h.urbaniak@pi-chocianow.pl)
CZWARTEK 15.04.2021
„Na koncercie”
https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ – osłuchanie z piosenką
Ćwiczenia gimnastyczne:
„Jak piękny kwiat”- ćwiczenie dużych grup mięśni.
Dziecko kładzie na podłodze chusteczkę. Następnie zamienia się w pszczółkę- porusza się swobodnie po pokoju w dowolnym kierunki, ramionami naśladuje ruch skrzydeł owadów. Na hasło „Pszczółka na kwiatku”- dziecko podbiega do ułożonej na podłodze chusteczki i wykonuje klęk podparty- ugina ręce w łokciach i zbliża nos do podłogi, następnie wraca do pozycji wyjściowej- zabawę powtarzamy wielokrotnie.
„Kolorowe motyle”- ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzyma chusteczkę nad głową ( dwiema rękami za rogi). Wykonuje skłony boczne tułowia, naśladują latającego nad głową motyla. Po chwili robią skłony do przodu i tyłu nie odrywając pośladków od podłogi.
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 6 (Planeta dzieci karty 4)
Str. 57 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
Zabawa „dmucham wstążkę” – dziecko dmucha na wstążkę, którą trzyma przed swoją twarzą.
PIĄTEK 16.04.2021
„W muzeum”
Film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=wtkLQgjVXCs
Rodzic zadaje pytanie dziecku:
- Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach?
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str. 61 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
str. 27 (Planeta dzieci 2)
(Dla chętnych! J ) ( można przesłać zdjęcie J : h.urbaniak@pi-chocianow.pl)
Posąg z masy solnej ( szklanka mąki, szklanka soli, pół szklanki wody)
PROPOZYCJE ZADAŃ 29.03 – 02.04.2021 R.
PONIEDZIAŁEK 29.03.2021 R.
Wiersz: „Pisanki” – Dorota Gellner
Patrzcie,
Ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
Nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
Świąteczne życzenia!
Rozmowa na temat wiersza:
– Jak nazywają się zbliżające się święta?
– Jak wyglądały pisanki?
– Gdzie one leżały?
– Dlaczego nie je się pisanek?
„Kolorowe jajka”- wycinanie
Potrzebne: Narysowane kontury jajek na kolorowym papierze (8szt), nożyczki
Zabawy matematyczne „Liczymy jajeczka”
Dzieci biorą wycięte jajeczka po czym dokładają lub odejmują sylwety jajek i podają wynik.
-Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?
– Ile to jest sześć pisanek odjąć dwie pisanki?
– Ile to jest osiem pisanek odjąć sześć pisanek?
– Ile to jest trzy pisanki dodać cztery pisanki?
Itp.
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW: (Planeta dzieci karty 3)
Str.: 44 ( Znajdź 10 różnic między obrazkami), ( Narysuj szlaczek po śladzie i po kropkach)
dla CZTEROLATKÓW: ( Planeta dzieci karty 2)
Str. 22 ( Narysuj baranka po śladzie, pod barankiem przyklej trawę z bibuły…) ( Narysuj pisanki po śladzie…)
WTOREK 30.03.2021
„W kuchni pachnie Wielkanocą”
Gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=vXUC732gqKo
Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”/ powtarzamy kilka razy/.
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 45 (Planeta dzieci karty 3)
Str. 57 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
Str. 23 ( Planeta dzieci karty 2)
ŚRODA 31.03.2021
„Wielkanocny koszyczek”
Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna” Anna Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka
– puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka.
Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Co robiło słonko?
- Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW: (Planeta dzieci karty 3)
Str.: 46
dla CZTEROLATKÓW: ( Planeta dzieci karty 2)
Str. 24
Dodatkowo dla chętnych : )
( Można przesłać zdjęcie wykonanej pracy na maila: h.urbaniak@pi-chocianow.pl)
Wielkanocny zajączek ze skarpetki
Potrzebujecie: skarpetki, sznurka, taśmy, nożyczek, ryżu (albo np. piasek) , flamastra albo naklejek; Potrzebujecie: skarpetki np. w kolorze szarym, czarnym, sznurka, taśmy, nożyczek, ryżu, flamastra albo naklejek; można zakupić naklejki imitujące oczy – wtedy Wasz króliczek będzie wyglądał prawie jak żywy!
Link do wykonania:
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
CZWARTEK 01.04.2021
„Na wielkanocnym stole”
Wiersz „Wielkanocny stół”- Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany. Palmy pachną jak łąka w samym środku lata. Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka. Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!
Rozmowa na temat wiersza:
- Jak wygląda stół wielkanocny?
- Czym jest udekorowany?
- Co stoi na nim?
- Kto siada przy stole?
- Kto zerka na wszystkich zza firanek?
„Zajączki” – zabawa paluszkowa.
Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? (chowamy jeden palec)
Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń) Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? ( chowamy dwa palce)
Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie? ( chowamy trzy palce)
Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie? (chowamy cztery palce)
Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? ( zaciskamy dłoń)
Pięć zajączków małych już do mamy kica ( naśladujemy skoki)
Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi).
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 47 (Planeta dzieci karty 3)
Str. 59 (Zeszyt grafomotoryczny)
Praca plastyczna dla CZTEROLATKÓW:
Rodzic przygotowuje dziecku kartkę z konturem jajka- zadaniem dziecka jest wykleić kontu (np. bibułą lub cekinami) wg. własnego pomysłu : )
Piątek 02.04.2021r.
„Śmigus-dyngus”
- „Które to jajko?” – zabawa badawcza.
- Rodzic trzyma dwa jajka (1gotowane – 1 surowe). Dziecko wprawia w ruch jajka i określa, które się szybciej kręci. Zgaduje, które jajko jest gotowane. Rozbija jajko razem z rodzicem i sprawdza czy miał rację. Rodzic wspólnie z dzieckiem wysuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, surowe jajko kołysze się i obraca wolniej.
- „Śmigus”
Słucha wiersza Marii Konopnickiej
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Odpowiada na pytania do wiersza : o jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie
ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?
- Dziecko szykuje wspólnie z rodzicem koszyczek wielkanocny. Wspólnie malują, kolorują pisanki- czerpią z tego radość.
4. Karty Pracy
- (dla pięciolatków) str.48 (planeta dzieci karty 3)
- str. 60 (zeszyt grafomotoryczny)
Wesołych Świąt
WTOREK 06.04.2021
„Praca rolnika”
Zabawa muzyczno-ruchowa „Biegają koniki”
Treść piosenki:
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
Opis: Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.
Link do piosenki:
http://chomikuj.pl/renata.misia/Muzyka/04+-+Koniki,585748413.mp3
Zagadka
Bardzo ważna jego rola,
Zbiera dobre plony z pola
Czasem jeździ też ciągnikiem.
Człowiek taki jest?
Jesteśmy detektywami
- Kto to jest rolnik?
- Czym zajmuje się rolnik?
- Czy każdy rolnik robi to samo?
- Jak wygląda dzień rolnika?
- Gdzie najczęściej mieszkają rolnicy?
- Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?
- Czy znasz takie pojęcia jak: oranie, bronowanie, sianie, sadzenie, opryskiwanie, pielenie, zbieranie?
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 35 (Planeta dzieci karty 3)
Str. 56 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
str. 19 (Planeta dzieci karty 2)
Film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=oj1AsjojXl0
ŚRODA 07.04.2021
„Co się dzieje w kurniku?
Wiersz „Jajko” – Jan Brzechwa
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. Kura wyłazi ze skóry, Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!” Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze, A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze: „Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”. A ono właśnie się trzęsie I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką, Że jajka łatwo się tłuką, A ono powiada, że to bajka, Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”. A ono ucieka za miedzę, Kładzie się na grządkę pustą I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, Bo zrobią z ciebie jajecznicę”. A jajko na to najbezczelniej: „Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!” A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!” Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą I ugotowało się na twardo.
Rozmowa na temat wiersza:
- O kim był ten wiersz?
- Jakie było to jajko?
- Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?
W ramach ćwiczeń gimnastycznych zapraszamy na spacerek w celu obserwacji zmian w przyrodzie! 🙂
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 36 (Planeta dzieci karty 3)
Str. 55 (Zeszyt grafomotoryczny)
dla CZTEROLATKÓW:
Praca plastyczna „Kurka”
Potrzebujemy: rolka po papierze, kartka czerwona, pomarańczowa, ruchome oczka, ewentualnie pisak. ( Można wysłać zdjęcie pracy na maila : ) h.urbaniak@pi-chocianow.pl)
CZWARTEK 08.04.2021
„Co się dzieje w zagrodzie?”
Zabawa dydaktyczna „ To dom dla…”
Rodzic zaczyna zdanie, zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie
Obora to dom dla…
Buda to dom dla…
Kurnik to dom dla…
Stajnia to dom dla…
Rolnik mieszka w …
Dzień dobry zwierzątka- zabawa usprawniająca narządy mowy
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u). Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).
Zabawa matematyczna „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie”
( potrzebujemy liczmany: np. kredki, klocki, klamerki)
- W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
- W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni?
- W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem?
- W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 37, str. 39 (Planeta dzieci karty 3)
dla CZTEROLATKÓW:
Str. 20 ( Planeta dzieci karty 2)
PIĄTEK 09.04.2021
„Co się dzieje na polu?”
Zabawa w czarowanie: Rodzic czaruje dzieci w różne zwierzątka a dzieci
naśladują je ruchem i głosem np. czary – mary mary – zamieniam was w kury.
Zabawa grafomotoryczna
Potrzebujemy: Kartka, kredki
Rodzic czyta tekst jednocześnie demonstruje sposób rysowania poszczególnych w tekście, następnie kilkukrotnie mówi wiersz, a dziecko próbuje rysować.
Wiersz „Koza” Elżbieta Minczakiewicz
Prostokąt niewielki, a do tego nóżki.
Z prawej strony łebek, a przy nim dwa Różki.
Z tyłu krótki ogon, z przodu Rosta broda…
Tak!… uparta koza prawie już gotowa .
Zabawa z rymami „Dopowiedz i zrób”
Powiedz: „prosię” i podrap się po nosie.
Powiedz: „koń” i wyciągnij do mnie dłoń.
Powiedz: „krowy” dotknij palcem głowy.
Powiedz: „króliczki” i nadmij policzki.
Powiedz: „kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.
Powiedz: „psy” i klaśnij- raz, dwa, trzy.
Karty pracy:
dla PIĘCIOLATKÓW:
Str.: 38 (Planeta dzieci karty 3)
dla CZTEROLATKÓW:
praca plastyczna „Świnka”
Potrzebujemy: Talerzyk papierowy, lub różową kartkę, kartkę białą, czarną, różowa, pisak