Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie V „Żabki”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień
w grupie „Żabki”
- Niby tacy sami, a jednak inni.
- poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu;
- poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości;
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.;
- niewyśmiewanie innych, niechwalenie się bogactwem;
- pomaganie młodszym, starszym i tym, którzy potrzebują pomocy;
- akceptowanie równości praw wszystkich;
- dostrzeganie potrzeb innych dzieci, szanowanie ich
- pojmowanie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń
- celebrowanie Dnia Dziecka (aktywny udział w organizacji wspólnych zabaw); poznawanie jego międzynarodowego charakteru;
- Wakacyjne podróże.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem – występujące zjawiska atmosferyczne (np.: opady deszczu, burze, tęcza itp.), dłuższe dni, krótsze noce, wyższa temperatura powietrza;
- rozróżnianie typów krajobrazów występujących w Polsce;
- nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr;
- poznawanie wybranych przedstawicieli kwiatów ogrodowych, np.: tulipan, nasturcja, róża, lilia itp.; omawianie ich budowy, etapów rozwojowych (na przykładzie tulipana);
- rozwiązywanie zagadek, rebusów;
- porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin;
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami;
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech;
- Pożegnania nadszedł czas.
- zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie;
- orientowanie się w bezpiecznym korzystaniu ze środków transportu;
- organizowanie bezpiecznych miejsc zabaw;
- przestrzeganie zasad zachowania się w trudnych sytuacjach, np. podczas zgubienia się w tłumie;
- wyjaśnianie znaczenia pobytu (zabaw) na świeżym powietrzu (kąpiele słoneczne) wraz z przyswajaniem zasad właściwego ubierania się (noszenie nakrycia głowy) i zachowania (chowanie się do cienia w czasie upału);
- uświadomienie zagrożeń wynikających ze złego dotyku;
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania;
- stosowanie form czasów: przeszłego, teraźniejszego, przyszłego (Co robił? Co robi? Co będzie robił?);
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
- Projekt sport.
- rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała;
- uczestniczenie w zabawach i grach z elementem rywalizacji;
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabaw w przedszkolu i w domu
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
- uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania;
- dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach;
- zadaniach, pracach plastycznychkoncentrowanie uwagi w toku naturalnej aktywności;
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
CZERWIEC
- Niby tacy sami, a jednak inni.
- poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, internetu;
- poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości;
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.;
- niewyśmiewanie innych, niechwalenie się bogactwem;
- pomaganie młodszym, starszym i tym, którzy potrzebują pomocy;
- akceptowanie równości praw wszystkich;
- dostrzeganie potrzeb innych dzieci, szanowanie ich
- pojmowanie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń
- celebrowanie Dnia Dziecka (aktywny udział w organizacji wspólnych zabaw); poznawanie jego międzynarodowego charakteru;
- Wakacyjne podróże.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem – występujące zjawiska atmosferyczne (np.: opady deszczu, burze, tęcza itp.), dłuższe dni, krótsze noce, wyższa temperatura powietrza;
- rozróżnianie typów krajobrazów występujących w Polsce;
- nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr;
- poznawanie wybranych przedstawicieli kwiatów ogrodowych, np.: tulipan, nasturcja, róża, lilia itp.; omawianie ich budowy, etapów rozwojowych (na przykładzie tulipana);
- rozwiązywanie zagadek, rebusów;
- porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin;
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami;
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech;
- Pożegnania nadszedł czas.
- zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie;
- orientowanie się w bezpiecznym korzystaniu ze środków transportu;
- organizowanie bezpiecznych miejsc zabaw;
- przestrzeganie zasad zachowania się w trudnych sytuacjach, np. podczas zgubienia się w tłumie;
- wyjaśnianie znaczenia pobytu (zabaw) na świeżym powietrzu (kąpiele słoneczne) wraz z przyswajaniem zasad właściwego ubierania się (noszenie nakrycia głowy) i zachowania (chowanie się do cienia w czasie upału);
- uświadomienie zagrożeń wynikających ze złego dotyku;
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania;
- stosowanie form czasów: przeszłego, teraźniejszego, przyszłego (Co robił? Co robi? Co będzie robił?);
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
- Projekt sport.
- rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała;
- uczestniczenie w zabawach i grach z elementem rywalizacji;
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabaw w przedszkolu i w domu
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
- uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania;
MAJ
I Moja miejscowość, mój region
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc
- poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
- poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości
- poznawanie herbu swojej miejscowości (lub projektowanie herbu)
- kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.
- poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji
- poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych
- zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości
- poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia.
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
II Moja ojczyzna
- podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy
- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
- stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku
- wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski
- wskazywanie położenia Polski na mapie Europy
- wskazywanie na mapie i podawanie nazw państw sąsiadujących z Polską
- wyjaśnia znaczenie zwrotów: jesteśmy Polakami, jesteśmy Europejczykami
- poznawanie nazw wybranych państw należących do UE
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
- poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych, np.: batiku, kolażu, frotażu, mokrego w mokrym, origami itp.
- dostrzeganie własnych możliwości i uzdolnień; odczuwanie satysfakcji z własnej pracy
III Łąka w maju
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
- poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami
- poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
- wyjaśnianie zjawiska tęczy
- poznawanie wybranych roślin zielnych (np.: rumianek, pokrzywa, koniczyna, mniszek lekarski itp.) i ich znaczenia dla ludzi (ziołolecznictwo, kosmetyki)
- wyjaśnianie znaczenia pszczół i mrówek dla człowieka i przyrody
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków
- stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta )
- poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
IV Święto rodziców
- opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców
- opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny
- wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom
- określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych
- przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców lub dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
- aktywne uczestniczenie w organizowaniu świąt rodzinnych (np. Dnia Matki itp.) na terenie przedszkola (dekorowanie sali, przygotowywanie zaproszeń, poczęstunku itp.)
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej, plastycznej
- poczucie sprawstwa
- autorytet bliskich osób dorosłych, w tym seniorów rodziny
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień
w grupie IV „ŻABKI”
I . Wiosenne powroty
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
- poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie.
- wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
- skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań.
- dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma.
- Wiosna na wsi
- poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
- wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…)
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
- stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta )
- wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).
- poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
III. Wielkanoc
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- nazywanie barw – ciepłych i zimnych.
- wycinanie konkretnych lub dowolnych kształtów z papieru kolorowego, ścinków tekstylnych, tektury itp.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- odróżnianie druku od pisma.
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
- mierzenie długości, szerokości i wysokości jednego przedmiotu, np. biurka.
- Dbamy o przyrodę
- poznawanie etapów rozwojowych, np. żaby, motyla.
- szanowanie wody, niemarnowanie jej.
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
- poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii).
- poznawanie przejawów działalności ekologicznej:
- segregowanie odpadów
- oczyszczanie ścieków
- zakładanie filtrów na kominy
- ochrona roślin i zwierząt
- oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii)
- tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody
- sadzenie drzew i krzewów
- poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
- segregowania odpadów
- oszczędnego gospodarowania materiałami
- oszczędnego korzystania z wody.
- okarmianie zwierząt
- układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
- powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek.
- zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
Grupa IV „Żabki”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
I Zwierzęta z dżungli i sawany
· poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne) |
wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych;
· poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa:
– wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz |
zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie;
- porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin;
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
II Zwierzęta naszych pól i lasów
· poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm);
· obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące; · poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin |
wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady;
- ocenianie wartości logicznej zdań (zdania prawdziwe, zdania fałszywe);
- uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów;
- odróżnianie druku od pisma;
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych;
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku;
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech;
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru;
III Marcowa pogoda
- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny;
- uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem;
- obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.);
- poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie;
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
IV Wiosenne przebudzenia.
- obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach;
- poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność);
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków;
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu;
- skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań;
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych;
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
Luty– tematy cykliczne
- Projekt – Zabawki
- stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
- poznawanie zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.).
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
- dostrzeganie, że zmiana kolejności ustawienia nie zmienia liczby elementów.
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innej cechy.
- samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem.
- poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych, np.: batiku, kolażu, frotażu, mokrego w mokrym, origami itp.
- dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
- Projekt -Pieniądze
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
- prezentowanie i ocenianie własnych wytworów zadań i obowiązków.
- łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu.
- gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach.
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
- poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej.
- Muzyka wokół nas
- słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej.
- uczestniczenie w koncertach muzycznych w wykonaniu muzyków filharmonii.
- poznawanie nazw różnych instrumentów wykorzystywanych przez muzyków filharmonii wykonujących koncert dla dzieci w przedszkolu.
- poznawanie instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposobu gry na nich.
- akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
- tworzenie muzyki z wykorzystaniem różnych przedmiotów, według podanego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. gniecenie papieru – znakiem zygzaka).
- słuchanie wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. jej pochodzenia.
- poznawanie sylwetek znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Jana Pawła II.
- odtwarzanie usłyszanych dźwięków, np. zabawa w echo melodyczne, wokalne.
- rozpoznawanie instrumentów (nie tylko instrumentów perkusyjnych) po wydawanych dźwiękach.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
- u poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np.: Wenus, Merkury, Mars.
- gromadzenie wiadomości o kosmosie (poprzez literaturę, zdjęcia, albumy, internet).
- poznawanie satelity Ziemi – Księżyca; poznawanie ciekawostek, legend z nim związanych.
- poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma.
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
- układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
- stosowanie różnych technik i metod twórczych, np.: oskomatów (uzupełnianie bazgrołów tak, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii itp.
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- stosowanie w wypowiedzi wielu zdań na dany temat.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
- odczytywanie stosownych oznaczeń i symboli.
Styczeń – tematy cykliczne
- Mijają dni, miesiące, lata…
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku.
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek.
- określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.).
- podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców.
- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
- poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.
- wskazywanie takich samych liter, cyfr.
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
- Zima i zwierzęta
- pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach
- poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawanie ich ptasich cech.
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
- poznawanie ludzi różnych ras; określanie, skąd pochodzą, w jakich warunkach klimatycznych żyją.
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.
- reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (wysokie – niskie), tempa (szybciej – wolniej) i dynamiki (głośniej – ciszej) utworu.
- Babcia i dziadek
- określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.
- przedstawienie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców lub dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
- podawanie przybliżonych dat świąt rodziców i świąt dziadków.
- wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestem, czynnościami).
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- odróżnianie druku od pisma.
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
- Baśnie, bajki i bajeczki…..
- poznawanie pojęć związanych z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, gestem, ruchem.
- rozwiązywanie zagadek, rebusów.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania)
- wykorzystanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
- próby planowania swoich czynności podczas działań plastycznych
- określanie nastroju, kolorytu, kształtu, treści przekazywanych przez dany obraz, daną rzeźbę.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień:
- Jak wyglądał świat przed milionami lat.
- poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych węgla kamiennego i soli kamiennej.
- poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.
- stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
- określanie bogactw naturalnych występujących w danych regionach Polski.
- wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku.
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
- formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach.
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Idzie zima ze śniegiem
- dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich.
- poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej.
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
- poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
- stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- układanie rymów do podanych słów
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Idą święta
- przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach.
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób.
- poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczuć.
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.
- formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- stosowanie form czasów: przyszłego, teraźniejszego, przyszłego (Co robił? Co robi? Co będzie robił?).
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- układanie rymów do podanych słów.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- poznawanie znaczenia określeń: teraźniejszość, przeszłość, przyszłość.
- Projekt – prezenty
- wzbogacenie wiedzy na temat rozwoju techniki i jej wpływu na życie człowieka.
- stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych przejmowanych od starszych pokoleń.
- kształtowanie umiejętności zapamiętywania informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
- aktywne uczestniczenie w organizacji świąt rodzinnych i przedszkolnych.
- tworzenie warunków do samodzielnej aktywności plastycznej, rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad:
- Moja rodzina
- określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.).
- podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców.
- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
- poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.
- wskazywanie takich samych liter, cyfr.
- dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
- koncentrowanie uwagi w toku naturalnej aktywności.
- formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
- Mój dom
- gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
- poznawanie różnych zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
- dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
- porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami.
- oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego)
- stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- poznawanie sposobu ochrony przed atakami zwierząt, np. psa.
- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.
- Moje prawa i obowiązki
- przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach
- akceptowanie równości praw wszystkich.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania).
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną.
- uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie.
- uświadomienie zagrożeń wynikających z:
- niewłaściwego zachowania się względem zwierząt
- kontaktów z nieznajomymi (podawanie danych osobowych)
- samodzielnego spożywania lekarstw
- samodzielnego stosowania środków chemicznych
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne- październik
1. Idzie jesień… przez ogród i sad
· poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
· wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
· rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patisona, bakłażana, kabaczka
· nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki)
· poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
· zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
· odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego
· uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
2. Idzie jesień… do zwierząt
· poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
· zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
· uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
· rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
· wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
· prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne)
· wzbogacanie kącika książki w nowe, zróżnicowane pozycje
3. Co z czego otrzymujemy
· określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym
· nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach
· wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
· porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin
· posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
· rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
· poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
· poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, internetu
· uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
4. Idzie jesień… z deszczem
· dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
· zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
· obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.)
· szanowanie wody, niemarnowanie jej
· obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu
· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
· porównywanie par obrazków; wskazywanie różnic i podobieństw między nimi
· uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, rysunkach
· kończenie rysunków według wzoru
· rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka, wyjaśnianie jej
· skupienie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
· dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych
· poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…)