Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze dla grupy V ,,Muchomorki”
GRUPA V „MUCHOMORKI”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – CZERWIEC
TEMATY TYGODNIOWE :
- Wakacyjne podróże
– Utrwalanie poznanych liter;
-Poznawani historii powstania bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania;
– Wzbogacanie wiadomości przyrodniczych;
– Poznawanie miejsc letniego wypoczynku;
– Poznawanie sposobów spędzania czasu wolnego latem;
– Poznawanie charakterystycznych cech lata, utrwalanie nazw letnich zabaw.
- Pożegnania nadszedł czas
– Rozwijanie logicznego myślenia, pobudzanie wrażliwości zmysłów;
– Rozwijanie umiejętności czytania;
– Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej;
– Poznawanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku
– Rozwijanie mowy komunikatywnej oraz pamięci.
- Bezpieczne wakacje
– Poznawanie zasad bezpiecznego odpoczywania,
– Rozwijanie umiejętności słuchania siebie nawzajem;
– Przypomnienie zasad bezpiecznego sposobu spędzania czasu nad wodą;
– Doskonalenie umiejętności przeliczania, doliczania, odliczania i ustalania wyniku w zakresie 10.
– Rozwijanie zainteresowań podróżniczych.
- Projekt „Sport”
– Wzbogacanie wiadomości na temat wybranych dyscyplin sportowych;
– Rozwijanie umiejętności prowadzenia wnikliwych obserwacji i formułowania wniosków;
– Zapoznanie z tradycją organizowania letnich igrzysk sportowych oraz z wybranymi letnimi dyscyplinami sportowymi,
– Zachęcanie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu;
– Zapoznanie z zasadą zdrowej rywalizacji (fair play) obowiązującą w sporcie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – Maj
TEMATY TYGODNIOWE :
- Moja miejscowość, mój region
– Rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania
– Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
– Poznawanie zalet życia w małych i dużych miejscowościach
– Rozwijanie umiejętności ważenia, porównywanie masy różnych przedmiotów
– Wyjaśnianie pojęć adresat, nadawca- poznawanie znaczenia słowa petycja,
– Rozwijanie kompetencji matematycznych, w tym umiejętności klasyfikowania i przeliczania
- Moja ojczyzna
– Wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc.
– Utrwalenie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.
– Wyjaśnienie znaczenia słowa stolica, zapoznanie z herbem Warszawy.
– Poznawanie ważnych miejsc znajdujących się w Warszawie.
– Rozwijanie sprawności rachunkowych.
– Poznawanie nazw państw sąsiadujących z Polską.
- Łąka w maju
– Wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną
– Rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt- mieszkańców łąki.
– Poznawanie ogólnej budowy kwiatu na przykładzie mniszka pospolitego.
– Rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące.
– Poznawanie sposobów wykorzystywania łąki przez rolników.
– Utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki.
– Wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
- Święto rodziców
– Uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, wzbogacanie informacji na temat ich świąt.
– Ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie wierszy
– Rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych.
– Zachęcanie do pomagania rodzicom w prostych pracach domowych.
– Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami.
– Wzmacnianie i zacieśnianie więzi emocjonalnej ze swoimi rodzicami.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – Kwiecień
TEMATY TYGODNIOWE :
- Wiosenne powroty
-Wzbogacanie wiadomości na temat ptaków,
– Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata,
– Rozwijanie umiejętności czytania
– Rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska,
– Uświadamianie istnienia ochrony gatunkowej.
– Utrwalanie koloru upierzenia wybranych gatunków ptaków oraz znaczenia piór w ich życiu,
- Wiosna na wsi
– Wzbogacanie wiedzy o środowisku przyrodniczym
– Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt hodowanych na wsi,
-Usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
-Rozwijanie umiejętności czytania,
– Utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych),
– Rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układania zdrobnień oraz umiejętności układania rymów,
– Rozwijanie umiejętności opisywania wyglądu zwierząt za pomocą przymiotników,
- Wielkanoc
– Utrwalanie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych,
– Poszerzanie doświadczeń i wiadomości dotyczących tworzenia barw pochodnych,
– Rozwijanie słuchu fonematycznego,
– Wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
– Rozwijanie sprawności rachunkowych,
– Porównywanie długości i wysokości przedmiotów,
- Dbamy o przyrodę
– Kształtowanie świadomości ekologicznej,
– Rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
– Poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania,
– Wzbogacanie wiadomości na temat żab i ich pożyteczności, poznawanie cyklu rozwojowego żaby,
-Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego,
– Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających liczenia, utrwalanie określeń związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni,
– Poznawanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska,
-Wzbogacanie słownictwa o nowe słowa, rozpoznawanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska,
-Rozumienie konieczności szanowania przyrody i dbania o las,
TEMATY TYGODNIOWE :
- Zwierzęta z dżungli i sawanny
– Zapoznanie z kontynentem afrykańskim oraz wybranymi zwierzętami zamieszkującymi ten kontynent,
– Poszerzanie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego,
– Ćwiczenie pamięci poprzez słuchanie i odtwarzanie krótkich wierszyków,
– Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych.
– Zapoznanie z wybranymi kontynentami oraz zamieszkującymi je zwierzętami.
- Zwierzęta naszych pól i lasów.
– Wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka.
– Wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie.
– Tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów eg jednej cechy.
– Utrwala wiadomości na temat ptaków charakterystycznych szczególnie dla środowisk lasu i pola.
- Marcowa pogoda
– Poznaje znaczenie witamin dla zdrowia człowieka
– Rozpoznawanie i nazywanie różnych produktów żywnościowych bogatych w witaminy.
– Kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku,
– Rozpoznawanie znaków synoptycznych.
– Rozumienie informacji podawanych w prognozie pogody oraz wykorzystanie ich podczas dokonywania wyboru odpowiedniej garderoby.
- Wiosenne przebudzenie
– Poznawanie właściwości ziemi i piasku
-Wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów.
– Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz czytania ze zrozumieniem.
– Określanie zmian zachodzących w życiu zwierząt i wiązanie ich z aktualną porą roku.
– Przybliżenie efektu odbicia i symetrii.
GRUPA V „MUCHOMORKI”
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – LUTY
TEMATY TYGODNIOWE :
- Projekt Zabawki
– Wdrażanie do dbania o porządek wśród swoich zabawek,
– Zachęcanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania,
– Wzbogacanie wiedzy na temat zabawek, sposobu ich kupowania i wytwarzania;
– Porównywanie zabawek z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami,
– Wzbogacanie wiedzy na temat dawnych zabaw
– Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi.
- Projekt Pieniądze
– budzenie i aktywizowanie ciekawości poznawczej dziecka,
-budzenie wiedzy na temat historii pieniądza i szeroko pojętej edukacji ekonomicznej,
– łącznie pracy zawodowej rodziców z otrzymaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu domowego niezbędnego do utrzymania rodziny,
– uwrażliwienie na sytuacje dzieci wychowujących się w trudnych warunkach,
– kształtowanie nawyków racjonalnego gospodarowania pieniędzmi,
– wzbogacanie dziecięcego słownictwa o pojęcia związane z pieniędzmi i ich produkcją.
- Muzyka wokół nas
– słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej,
– poznawanie nazw różnych instrumentów ,.
– poznawanie instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposobu gry na nich,
– akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
– tworzenie muzyki z wykorzystaniem różnych przedmiotów.
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
– poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, wyglądu nazw planet Układu Słonecznego, odkrywanie litery p,
– rozwijanie prawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej,
– skupianie uwagi na tekście literackim,
– rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
– poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji,
– rozwijanie rozumienia przyczynowo- skutkowego
– utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
– przybliżenie sylwetki wielkiego polskiego astronoma- Mikołaja Kopernika,
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – STYCZEŃ
TEMATY TYGODNIOWE :
- Mijają dni, miesiące, lata
– Poznawanie wybranych tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku;
– Odkrywanie litery s: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej,
– Wzbogacanie wiedzy na temat kalendarza i jego znaczenia;
– Poszerzanie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku;
– Wprowadzanie znaku matematycznego +; utrwalanie znaku =, stosowanie znaków w sytuacjach zadaniowych.
- Zima i zwierzęta
– Utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
– Odkrywanie litery n: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej,
– Wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
– Rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą;
– Zapoznanie z pracą leśnika
– Rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt leśnych zimą;
- Babcia i dziadek
– Rozpoznawanie i nazywanie małych i wielkich liter,
– Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
– Poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych;
– Orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
- Projekt Zabawki
– Wdrażanie do dbania o porządek wśród swoich zabawek,
– Zachęcanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania,
– Wzbogacanie wiedzy na temat zabawek, sposobu ich kupowania i wytwarzania;
– Porównywanie zabawek z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami,
– Wzbogacanie wiedzy na temat dawnych zabaw
– Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień:
TEMATY TYGODNIOWE :
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
– Wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat,
– Wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych,
– Poznawanie historii węgla,
– Wprowadzanie znaków matematycznych: =, >,< oraz zastosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
- Idzie zima ze śniegiem
– Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
– Odkrywanie litery Y: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
– Utrwalanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,
– Rozwijanie rozumowania przyczynowo- skutkowego,
– Określanie pogody; nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
- Idą święta
– Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
– Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie,
– Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta,
– Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych,
- Prezenty
– Rozbudzanie zainteresowań dawnymi tradycjami,
– Zwrócenie uwagi na wartość emocjonalną wykonanych samodzielnie prezentów,
– Wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
– Zapoznanie z różnymi sposobami pakowania prezentów, oraz dostarczania ich.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad:
TEMATY TYGODNIOWE :
- Moja rodzina
– Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych, poprawnych gramatycznie wypowiedzi na określony temat;
– Odkrywanie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
– Rozwijanie umiejętności odróżniania dobra od zła;
– Przybliżanie efektu odbicia i symetrii;
– Rozwijanie umiejętności formułowania wniosków.
- Mój dom
– Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca spółgłoski w słowie;
– Odkrywanie litery t: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
– Poznanie zawodów: architekt i murarz;
– Kształtowanie pojęć matematycznych; utrwalanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
– Kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych, budzenie wrażliwości na ich potrzeby;
– Zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś; łączenie w pary urządzeń o takim samym przeznaczeniu.
- Moje prawa i obowiązki
– Odkrywanie litery d: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
– Spostrzeganie stanów emocjonalnych innych osób, właściwe reagowanie na nie,
– Zapoznanie się z dokumentem określającym prawa dziecka;
– Rozwijanie mowy komunikatywnej, uczenie się sztuki dyskutowania oraz argumentowania;
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
– Odkrywanie litery k: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
– Wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych- uwrażliwienie na potrzeby chorych;
– Poznawanie czynników warunkujących zdrowie; ruch, dieta, higiena.
– Poznawanie osób niosących pomoc w różnych dolegliwościach;
– Poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia;
– Rozumienie niebezpieczeństwa związanego z zabawą lekami oraz z zażywaniem leków bez zgody i nadzoru dorosłych.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik
1. Idzie jesień… przez ogród, sad
– Rozwijanie wrażliwości fonemowej, określanie miejsca samogłoski w słowie.
– Odkrywanie litery o, O- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
-Wzbogacanie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt.
– Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań.
-Rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej.
– Reagowanie na ustalone sygnały.
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczb:1,2.
2. Idzie jesień… do zwierząt
-Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów.
– Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.
– Odkrywanie liter a,A- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
– Wdrażanie do słuchania dłuższych opowiadań.
– Poszerzanie wiadomości na temat życia i sposobi przygotowywania się niektórych zwierząt dziko żyjących do zimy
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3.
3. Co z czego otrzymujemy
– odkrywanie małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery m, M
– Poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostrzeganie korzyści z ich pracy dla społeczeństwa.
– Dowiadywanie się na temat wytwarzania produktów ze szkła, cukru, mleka, poznawanie właściwości fizycznych szkła, cukru, mleka.
– Zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa, oraz z etapami produkcji chleba ( w piekarni).
– Poznawanie zastosowania węgla i wełny.
4. Idzie jesień… z deszczem
– Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter.
– Opisywanie wyglądu litery e, E oraz odtwarzanie ich kształtu.
– Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
– Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości.
– Rozwijanie poprawnej odmiany rzeczowników i układania rymów.
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4.