Grupa III „Żabki”
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
1. Poznajmy się!
2. W naszym przedszkolu
3. Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
4. Bezpieczni na drodze
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- poznanie imion dzieci w grupie, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności nazywania części ciała (w tym nazwy palców),
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała, przeliczania,
- nawiązywanie relacji rówieśniczych, integrowanie grupy
- utrwalanie pojęć dotyczących wielkości: mały, mniejszy, najmniejszy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poszerzenie wiedzy o zabawkach i sprzętach używanych w przedszkolu i na placu zabaw,
- poszerzenie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przedmiotach używanych w łazience,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- rozwijanie umiejętności śpiewania piosenki,
- utrwalanie znajomości nazw kolorów
- poznanie sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc,
- poznanie określeń opisujących kolegów i koleżanki: poszerzanie słownika czynnego,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze,
- poznanie sposobu bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię,
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- poznanie wybranych znaków drogowych,
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji,
- kształtowanie umiejętności odwzorowywania,
- doskonalenie umiejętności podawania nazw figur.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
1. Jesień w sadzie
2. Jesień w ogrodzie
3. Jesienny krajobraz
4. Deszczowa pogoda
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- poznanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią,
- wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
- poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- utrwalanie umiejętności wysłuchiwania głoski o w nagłosie, kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu litery o,
- poznawanie nazw niektórych drzew owocowych,
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania,
- doskonalenie umiejętności przeliczania,
- kształtowanie rozumienia pojęcia „para”, rozwijanie umiejętności przeliczania, zapoznanie z kształtem cyfry 1,
- poznanie nowej piosenki, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozumienie pojęcia „troska”, doskonalenie umiejętności wyrażania troski o ludzi i rośliny, rozwijanie empatii, uczenie się udzielania wsparcia emocjonalnego
- rozpoznawanie i układanie litery a, A, rozwijanie świadomości fonologicznej,
- rozpoznawanie jadalnych części roślin, odróżnianie, które rosną pod ziemią, a które nad ziemią, rozwijanie ciekawości poznawczej,
- poznanie niektórych warzyw i ich właściwości, tworzenie zbiorów, przeliczanie,
- rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw: skórki, pestek, miąższu,
- odróżnianie środowiska parku i lasu, rozwijanie logicznego myślenia,
- doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
- poznanie kształtu litery i, I, rozpoznawanie jej, doskonalenie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie cyfry 2, określanie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby,
- rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała,
- doskonalenie umiejętności przeliczania,
- utrwalenie informacji o skarbach jesieni,
- utrwalenie wiedzy o zmianach w przyrodzie jesienią,
- wprowadzenie litery e, E, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, przygotowanie do umiejętności czytania i pisania,
- rozpoznawanie cyfry 3, rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 3, muzycznego, rozwijanie umiejętności współpracy, utrwalenie zasad gry w gry planszowe
- utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie,
Zamierzenia- listopad
Tematy kompleksowe:
Tydzień IX. Album rodzinny
Tydzień X. Mała i duża ojczyzna
Tydzień XI. Ja i moje ciało
Tydzień XII. Przygotowania do zimy
Zamierzenia:
- kształtowanie umiejętności określania pokrewieństwa między członkami rodziny, zapoznanie z uczuciem tęsknoty, doskonalenie umiejętności działania na materiale symbolicznym
- kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi, zapoznanie z emocją radości, doskonalenie umiejętności tworzenia i kontynuowania rytmu
- kształtowanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z nową figurą geometryczną – kwadratem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- kształtowanie umiejętności określania podstawowych stopni pokrewieństwa w rodzinie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, rozwijanie umiejętności współpracy
- kształtowanie umiejętności rysowania ludzkiej twarzy, doskonalenie pamięć słownej i muzycznej, rozwijanie umiejętności manualnych
- doskonalenie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem miłości do ojczyzny, integracja grupy
- kształtowanie umiejętności opisu ilustracji, zapoznanie z różnymi typami domów, stwarzanie okazji do nabywania śmiałości w wypowiadaniu się
- doskonalenie umiejętności przeliczania, zapoznanie z krajobrazem miejskim, kształtowanie umiejętności współpracy
- zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich głosami, poznanie budowy jajka, rozwijanie ciekawości poprzez eksperymentowanie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw narodowych, zapoznanie z krajobrazami Polski, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przegraną
- doskonalenie umiejętności określania emocji, rozwijanie kreatywności i twórczości, kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw społecznych
- zapoznanie z treścią i melodią piosenki, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw różnych części ciała, wdrażanie do rozumienia i stosowania prostych instrukcji
- kształtowanie umiejętności rozróżniania stron: lewej i prawej, doskonalenie umiejętności przeliczania, stwarzanie okazji do zacieśniania więzów rówieśniczych
- zapoznanie z narządami zmysłów, poznanie budowy jajka podczas eksperymentowania, rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich mocnych stron, wspieranie rozwoju motorycznego i umiejętności manualnych, zachęcanie do współpracy przy tworzeniu i konstruowaniu
- zapoznanie ze sposobami zwierząt na przetrwanie zimy, uświadamianie znaczenia snu i odpoczynku, kształtowanie empatii i szacunku do wyborów i przyzwyczajeń innych osób
- utrwalenie znajomości i poznanie nazw niektórych zwierząt mieszkających w lesie, rozwijanie umiejętności językowych poprzez dzielenie na sylaby i tworzenie zdrobnień, kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- poznanie przysmaków niektórych zwierząt leśnych, kształtowanie umiejętności przeliczania i klasyfikowania, uwrażliwianie na zimowe potrzeby zwierząt leśnych
- poznanie zasad dokarmiania ptaków, kształtowanie umiejętności wskazywania różnic i podobieństw w wyglądzie zwierząt, wdrażanie do sprzątania stanowiska pracy
- wzbogacanie słownictwa określającego odczucia dotykowe, kształtowanie umiejętności porównywania wyglądu i trybu życia zwierząt (na przykładzie niedźwiedzia i wróbla), rozwijanie wrażliwości muzycznej przez zabawy z muzyką klasyczną
Grupa III „Żabki”
Tematy kompleksowe:
1. Wiadomość z daleka
2. Zima tuż-tuż
3. Przygotowania do świąt
4. Hej, kolęda, kolęda
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- zapoznanie z zawodem listonosza, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach;
- poznanie różnych sposobów przekazywania wiadomości, poznanie funkcji i wyglądu różnych telefonów (starych i współczesnych), wdrażanie do słuchania utworów literackich, poznanie litery k, K, kształtowanie słuchu fonematycznego i sprawności manualnej;
- utrwalanie pojęć „duży” i „mały”, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności pracy w grupie, wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (zabawy badawczej);
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy, doskonalenie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania jej nazw;
- zapoznanie z pojęciem szadzi i mgły, poznanie litery r, R, rozwijanie słuchu fonematycznego, wyobraźni i umiejętności wypowiadania się, kształtowanie sprawności manualnej, rozwijanie świadomego odbioru i oceny dzieł sztuki oraz prac kolegów;
- poznanie cyfry 6, kształtowanie pojęcia liczby 6 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), poznanie figury geometrycznej – trójkąta;
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, doskonalenie umiejętności wypowiadania się i logicznego myślenia, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do aktywnego włączania się w przygotowania do świąt;
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat za pomocą słowa, pracy plastycznej, gestu i mimiki, wdrażanie do niesienia pomocy smutnym, samotnym i pokrzywdzonym;
- poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 0–6,
- poznanie pojęcia „życzliwość”, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do życzliwości wobec siebie nie tylko od święta;
- poznanie historii związanych z Bożym Narodzeniem i wybranej kolędy, rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych, rozwijanie tężyzny fizycznej, ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia
Grupa III „Żabki” – Styczeń
Tematy kompleksowe:
1. Nadchodzi Nowy Rok
2. Sporty zimowe
3. Dzień Babci i Dziadka
4. Karnawał
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym,
- poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy, poznanie litery l, L, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, słuchania ze zrozumieniem, ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, wdrażanie do porządkowania sali po zakończonej zabawie,
- utrwalanie nazw dni tygodnia, kształtowanie pojęcia liczby 7 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania,
- zapoznanie z nazwami miesięcy i cyklicznością pór roku, umuzykalnianie, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
- poznanie zasad sportowego zachowania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i określania własnych uczuć, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw,
- poznanie litery u, U, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat i słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego,
- poznanie cyfry 8, zapoznanie z łyżwiarstwem figurowym, kształtowanie pojęcia liczby 8 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich,
- usystematyzowanie wiadomości związanych ze sportami zimowymi,
- poznanie znaczenia słowa „szacunek” w odniesieniu do osób starszych,
- poznanie litery s, S, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem, słuchu fonematycznego,
- poznanie cyfry 9, utrwalanie nazw członków rodziny, doskonalenie umiejętności liczenia i odwzorowywania,
- poznanie litery b, B, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem, słuchu fonematycznego,