image
hl1

Zabawny wierszyk, który pobudza wyobraźnię, a przy tym jest znakomitym ćwiczeniem logopedycznym.

KACZKA NIE- DZIWACZKA

Tuż przy krzaczku siedzi kaczka,

Naśladujemy kaczkę: kwa, kwa, kwa…

Nazywają: Dziwaczka.

Mówią o niej różne rzeczy,

Na przemian otwieramy i zamykamy usta.

Kaczka temu jednak przeczy:

Poruszamy złączonymi wargami raz w prawo, raz w lewo.

„Tuż przy rzeczce mam mieszkanie ,

regularnie robę pranie.

Szybko poruszamy policzkami .

Czasem chodzę do fryzjera,

Dotykamy językiem górnych, a potem dolnych zębów.

Lecz, broń Boże, nie dla sera!

Nie czeszę się wykałaczką,

Wysuwamy z buzi wąski, zaostrzony język.

Taką nie jestem dziwaczką!

Owszem, troszczę się o zdrowie,

W aptece zakupy robię,

Lecz w niej nie kupuję mleka,

wszak nie po to jest apteka!

Nie kupuję znaczków u praczki,

Zresztą po co kaczce znaczki?

Mak naprawdę kupowałam,

Nic nim jednak nie pisałam.

„Piszemy” językiem po podniebieniu.

Mylę z tasiemką makaron?

Wysuwamy z buzi wąski, zaostrzony język.

Rozmawiałam z siostrą Klarą.

Rzekła, że makaron tuczy

Nadymamy policzki.

dietetyka o tym uczy.

Nie znoszę jajek na twardo

I nie mam czubka z kokardą!

A z kucharzem tak to było:

Dobrze nam się gawędziło,

Kilkakrotnie otwieramy i zamykamy usta.

Więc nie upiekł mnie w brytfannie,

Lecz zająca podał danie

Naśladujemy zająca: kic, kic, kic…

Smakowite, z buraczkami.

Oblizujemy się.

Tak to było między nami!”

Kładziemy palec na ustach i mówimy: psyt!

/ aut. Sylwia Chmiel

 

CO POTRAFI ROCZNE DZIECKO?

 

  • POSZUKUJE ŹRÓDŁA DŹWIĘKU
  • NAWIĄZUJE KONTAKT WZROKOWY
  • WSKAZUJE PALCEM
  • MÓWI PIERWSZE SŁOWA
  • REAGUJE NA SWOJE IMIĘ
  • PIJE Z OTWARTEGO KUBKA
  • SAMODZIELNIE CHODZI ( MIEDZY 8. A 18 MIESIĄCEM ŻYCIA)
  • WYKONUJE PROSTE POLECENIA
  • STABILNIE SIEDZI
  • JE POKARMY O RÓŻNYCH KONSYSTENCJACH
  • BAWI SIĘ W „A KU-KU”
  • NAŚLADUJE NIEKTÓRE CZYNNOŚCI DOROSŁEGO

Opracowała : Beata Rolska neurologopeda

 

CO POTRAFI DWULATEK ?

 

  • SAMODZIELNIE CHODZI
  • DOBIERA PARY ZABAWEK
  • BUDUJE WIEŻĘ Z KLOCKÓW (NAWET Z 6 ELEMENTÓW
  • ROZUMIE PROSTE ZAKAZY I POLECENIA
  • REAGUJE NA SWOJE IMIĘ
  • PIJE Z OTWARTEGO KUBKA I PRÓBUJE SAMODZIELNIE JEŚĆ ŁYŻECZKĄ
  • WCHODZI W INTERAKCJE Z RÓWIEŚNIKAMI
  • WYKONUJE PROSTE POLECENIA
  • PRÓBUJE ŁACZYĆ ZE SOBĄ DWA WYRAZY
  • CHODZI SAMODZIELNIE
  • MÓWI OKOŁO 300 SŁÓW
  • WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y)ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B, M, T,D, N)

Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda

 

CO POTRAFI TRZYLATEK?

 

  • SAMODZIELNIE WKŁADA I ZDEJMUJE UBRANIA
  • ZADAJE DUŻO PYTAŃ
  • SAMODZIELNIE MYJE RĘCE
  • MÓWI O SOBIE UŻYWAJĄC FORMY „JA”
  • MÓWI OKOŁO 1000 SŁÓW
  • W ZABAWACH TEMATYCZNYCH ODTWARZA ZNANE CZYNNOŚCI
  • JEGO MOWA JEST ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
  • BUDUJE KILKUWYRAZOWE ZDANIA
  • WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y)ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ)

 

Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda

 

CO POTRAFI CZTEROLATEK?

 

  • ZADAJE DUŻO PYTAŃ
  • MA BARDZO DUŻĄ WYOBRAŹNIĘ
  • BUDUJE ZDANIA ZŁOŻONE
  • POTRAFI WERBALNIE WYRAZIĆ SWOJE EMOCJE
  • NAZYWA PROSTE ZWIAZKI PRZYCZYNOWO- SKUTKOWE
  • POTRAFI SKUPIĆ SIĘ NA JEDNEJ ZABAWIE OK.10-15 MIN
  • JEGO MOWA JEST ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
  • BUDUJE ZDANIA ZŁOŻONE
  • WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y) ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ, S, Z, C, DZ)

 

Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda

 

CO POTRAFI PIĘCIOLATEK?

 

  • STOI NA JEDNEJ NODZE Z ZAMKNIĘTYMI OCZAMI
  • SAMODZIELNIE SIĘ UBIERA, ZAPINA GUZIKI, ZAKŁADA BUTY
  • WZRASTA ZDOLNOŚĆ NARRACJI
  • UŻYWA WŁAŚCIWYCH FORM GRAMATYCZNYCH
  • RÓŻNICUJE GŁOSKI OPOZYCYJNE
  • JEGO MOWA JEST W PEŁNI ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
  • BUDUJE ZDANIA 4-7 ELEMENTOWE
  • MÓWI OK. 2000-3700 SŁÓW
  • WYPOWIADA SAMOGŁOSKI (A,I,O,U,Y) ORAZ SPÓŁGŁOSKI [P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ, S, Z, C, DZ, SZ,Ż, CZ,DŻ,(R*)]

 

 

Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda