Zabawny wierszyk, który pobudza wyobraźnię, a przy tym jest znakomitym ćwiczeniem logopedycznym.
KACZKA NIE- DZIWACZKA
Tuż przy krzaczku siedzi kaczka,
Naśladujemy kaczkę: kwa, kwa, kwa…
Nazywają: Dziwaczka.
Mówią o niej różne rzeczy,
Na przemian otwieramy i zamykamy usta.
Kaczka temu jednak przeczy:
Poruszamy złączonymi wargami raz w prawo, raz w lewo.
„Tuż przy rzeczce mam mieszkanie ,
regularnie robę pranie.
Szybko poruszamy policzkami .
Czasem chodzę do fryzjera,
Dotykamy językiem górnych, a potem dolnych zębów.
Lecz, broń Boże, nie dla sera!
Nie czeszę się wykałaczką,
Wysuwamy z buzi wąski, zaostrzony język.
Taką nie jestem dziwaczką!
Owszem, troszczę się o zdrowie,
W aptece zakupy robię,
Lecz w niej nie kupuję mleka,
wszak nie po to jest apteka!
Nie kupuję znaczków u praczki,
Zresztą po co kaczce znaczki?
Mak naprawdę kupowałam,
Nic nim jednak nie pisałam.
„Piszemy” językiem po podniebieniu.
Mylę z tasiemką makaron?
Wysuwamy z buzi wąski, zaostrzony język.
Rozmawiałam z siostrą Klarą.
Rzekła, że makaron tuczy
Nadymamy policzki.
dietetyka o tym uczy.
Nie znoszę jajek na twardo
I nie mam czubka z kokardą!
A z kucharzem tak to było:
Dobrze nam się gawędziło,
Kilkakrotnie otwieramy i zamykamy usta.
Więc nie upiekł mnie w brytfannie,
Lecz zająca podał danie
Naśladujemy zająca: kic, kic, kic…
Smakowite, z buraczkami.
Oblizujemy się.
Tak to było między nami!”
Kładziemy palec na ustach i mówimy: psyt!
/ aut. Sylwia Chmiel
CO POTRAFI ROCZNE DZIECKO?
- POSZUKUJE ŹRÓDŁA DŹWIĘKU
- NAWIĄZUJE KONTAKT WZROKOWY
- WSKAZUJE PALCEM
- MÓWI PIERWSZE SŁOWA
- REAGUJE NA SWOJE IMIĘ
- PIJE Z OTWARTEGO KUBKA
- SAMODZIELNIE CHODZI ( MIEDZY 8. A 18 MIESIĄCEM ŻYCIA)
- WYKONUJE PROSTE POLECENIA
- STABILNIE SIEDZI
- JE POKARMY O RÓŻNYCH KONSYSTENCJACH
- BAWI SIĘ W „A KU-KU”
- NAŚLADUJE NIEKTÓRE CZYNNOŚCI DOROSŁEGO
Opracowała : Beata Rolska neurologopeda
CO POTRAFI DWULATEK ?
- SAMODZIELNIE CHODZI
- DOBIERA PARY ZABAWEK
- BUDUJE WIEŻĘ Z KLOCKÓW (NAWET Z 6 ELEMENTÓW
- ROZUMIE PROSTE ZAKAZY I POLECENIA
- REAGUJE NA SWOJE IMIĘ
- PIJE Z OTWARTEGO KUBKA I PRÓBUJE SAMODZIELNIE JEŚĆ ŁYŻECZKĄ
- WCHODZI W INTERAKCJE Z RÓWIEŚNIKAMI
- WYKONUJE PROSTE POLECENIA
- PRÓBUJE ŁACZYĆ ZE SOBĄ DWA WYRAZY
- CHODZI SAMODZIELNIE
- MÓWI OKOŁO 300 SŁÓW
- WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y)ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B, M, T,D, N)
Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda
CO POTRAFI TRZYLATEK?
- SAMODZIELNIE WKŁADA I ZDEJMUJE UBRANIA
- ZADAJE DUŻO PYTAŃ
- SAMODZIELNIE MYJE RĘCE
- MÓWI O SOBIE UŻYWAJĄC FORMY „JA”
- MÓWI OKOŁO 1000 SŁÓW
- W ZABAWACH TEMATYCZNYCH ODTWARZA ZNANE CZYNNOŚCI
- JEGO MOWA JEST ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
- BUDUJE KILKUWYRAZOWE ZDANIA
- WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y)ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ)
Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda
CO POTRAFI CZTEROLATEK?
- ZADAJE DUŻO PYTAŃ
- MA BARDZO DUŻĄ WYOBRAŹNIĘ
- BUDUJE ZDANIA ZŁOŻONE
- POTRAFI WERBALNIE WYRAZIĆ SWOJE EMOCJE
- NAZYWA PROSTE ZWIAZKI PRZYCZYNOWO- SKUTKOWE
- POTRAFI SKUPIĆ SIĘ NA JEDNEJ ZABAWIE OK.10-15 MIN
- JEGO MOWA JEST ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
- BUDUJE ZDANIA ZŁOŻONE
- WYPOWIADA SAMOGŁOSKI(A,I,O,U,Y) ORAZ SPÓŁGŁOSKI (P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ, S, Z, C, DZ)
Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda
CO POTRAFI PIĘCIOLATEK?
- STOI NA JEDNEJ NODZE Z ZAMKNIĘTYMI OCZAMI
- SAMODZIELNIE SIĘ UBIERA, ZAPINA GUZIKI, ZAKŁADA BUTY
- WZRASTA ZDOLNOŚĆ NARRACJI
- UŻYWA WŁAŚCIWYCH FORM GRAMATYCZNYCH
- RÓŻNICUJE GŁOSKI OPOZYCYJNE
- JEGO MOWA JEST W PEŁNI ZROZUMIAŁA DLA OTOCZENIA
- BUDUJE ZDANIA 4-7 ELEMENTOWE
- MÓWI OK. 2000-3700 SŁÓW
- WYPOWIADA SAMOGŁOSKI (A,I,O,U,Y) ORAZ SPÓŁGŁOSKI [P,B,Ł,L, J, K, G,H,F,W, M, T,D, N,Ń,Ś,Ź, Ć,DŹ, S, Z, C, DZ, SZ,Ż, CZ,DŻ,(R*)]
Opracowała: Beata Rolska- neurologopeda