Terapia pedagogiczna 3 – 4 latki
Propozycje ćwiczeń:
Przekładanie drobnych przedmiotów z ręki do ręki. (np. zakrętka)
„Jajko niespodzianka” – załącznik 2
Opis: Dziecko moczy palec w farbie, następnie stempluje koła w jajku.
„Przesypywanie nasion”
Potrzebne będą:
groch,
fasola,
płatki owsiane albo ryż,
dwie miski,
łyżka.
Opis:
Do jednej miski wsypujemy dany produkt np. ryż.
Pierwsze zadanie: Dziecko przesypuje dany produkt z miski do miski.
Drugie zadanie: Dziecko przesypuje dany produkt z miski do miski za pomocą łyżki.
Wydzieranki – wyklejanki
Potrzebne będą:
gazety lub kolorowy papier,
szablon,
klej.
Opis:
Dziecko rwie na kawałki gazety lub kolorowy papier, następnie wykleja kawałkami szablon ( załącznik 1).
Do pobrania:
1. Naśladujemy zwierzęta – ulepimy kotka, pieska……..
„W zagrodzie”
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr
Potrzebne będą: plastelina.
Opis:
Dziecko naśladuje odgłosy zwierząt, następnie z plasteliny lepi zwierzęta.
2. Wycinanki
Potrzebne będą: kartki A4 z wzorami (wzór na kartce rysuje rodzic – propozycje poniżej),
nożyczki.
Opis:
Dziecko tnie nożyczkami śladzie.
1. Usprawnianie końców palców
Stukanie czubkami palców. Ćwiczenie to może przyjąć formę zabawy w grę na fortepianie lub
zabawy w deszcz albo w udawanie kroczącego owada.
Ćwiczenia:
• swobodne stukanie w stół wszystkimi palcami obu rąk (gra na fortepianie).
• stukanie w rytm jakiejś melodii, można stukać dwoma palcami obu rąk lub też wszystkimi
palcami.
• rytmiczne stukanie deszczu, ulewa – stukanie szybkie, kropi deszcz – stukanie wolniejsze.
2. Rysowanie na tacce z mąką.
Potrzebne będą: taca, mąka.
Dziecko rysuje na tacy z mąką.
Propozycje ćwiczeń 27.04.20 r. – 30.04.20 r.
Dopasuj odpowiedni kształt
http://pisupisu.pl/przedszkole/ksztalty
Wskaż odpowiedni kolor
http://pisupisu.pl/przedszkole/kolory
Propozycje ćwiczeń 04.05.20 r.- 08.05.20 r.
Odbijanie balona
Ćwiczenia:
Na początku dziecko odbija balon tak aby nie spadł na podłogę;
Odbijamy w parach (rodzic –dziecko);
Dziecko próbuje odbijać balon prawą ręką, lewą rękę – na przemian;
Kolorowy balon
Potrzebne będą: bibuła, kolorowe kartki, nożyczki, klej, taśma klejąca.
Opis: dziecko ozdabia balon według własnego pomysłu (może to być zwierzę, podobizna twarzy itd.)
Propozycja ćwiczeń 11.05.2020 r. – 15.05.2020 r.
1. Zadanie: Połącz takie same kształty.
2. Zadanie: Znajdź kształty i pokoloruj według schematu.
Propozycja ćwiczeń 18.05.2020 r. – 22.05.2020 r.
Zwierzęta w zoo – Czy znasz to zwierzę?
http://pisupisu.pl/przedszkole/w-zoo
Karta pracy – „Odszukaj cień?”
Poniedziałek 25.05.2020r.
Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
1. Zabawa przed lustrem: wskazywanie i nazywanie części ciała.
Opis: Dziecko stoi przed lustrem na polecenie rodzica wskazuje podane części ciała, dla
utrwalenia powtarza podane części ciała.
2. Ćwiczenia ruchowe z użyciem określeń przyimkowych (na, pod, za, obok itp.) np.
• kładziemy ręce na głowie, ramionach……..,
• wyciągamy ręce przed siebie,
• łapiemy się za nogę, brzuch…..,
01.06.2020r.
1. Karta pracy – Połącz kropki i pokoloruj słońce
Załącznik 1
2. Korale dla mamy
Opis: nawlekamy makaron na sznurek lub wstążka ( makaron typu „rurki”)
Propozycja ćwiczeń na tydzień 08.06.2020r. – 12.06.2020r.
Ćwiczenia motoryki dużej:
• naprzemienne uderzanie o podłoże palcami i piętami,
• chwytanie przedmiotów palcami nóg – np. szarfy, chusteczki, apaszki, skarpetki,
• toczenie piłki – naprzemiennie,
• podrzucanie piłki, woreczka, większej lub mniejszej zabawki,
• podskoki, przeskakiwanie przez linię narysowaną na podłodze lub skakankę,
Propozycja ćwiczeń 15.06.2020r. – 19.06.2020r.
- Barwy tęczy – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Rodzic rozkłada na dywanie siedem kartek w barwach tęczy. Następnie wymienia nazwę jednej z nich. Dziecko odszukuje przedmiot (również w tym kolorze) i kładzie go na kartce. Na koniec zabawy, gdy wszystkie kolory zostaną wywołane, dziecko próbuje oszacować, których przedmiotów udało się zgromadzić najwięcej.
- Karta pracy – „Kolorowa gąsienica”
Załącznik nr 2
22.06.2020r. – 26.06.2020r.
- Obrysowywanie figur geometrycznych, wypełnianie konturów kreskami: poziomymi, pionowymi.
- Poszukiwacze skarbów – zakopujemy w piaskownicy rożne zabawki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich zabawek oraz nazwanie odkopanych skarbów.
Propozycja ćwiczeń 29-30.06.2020r.
- „Rybka” – pokoloruj rybę
- Wycieczka na rowerze – zachęcam do odwiedzenia lasu albo parku, najlepiej na rowerze.
Życzę wszystkim dzieciom bezpiecznych, pięknych i pełnych przygód wakacji 😉
Do zobaczenia!
Terapia pedagogiczna 5-6 latki
Propozycje ćwiczeń:
Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta:
https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0
Czarodziejski worek
dziecko losuje jeden przedmiot i określa: Co to jest?, Jak się nazywa? Do czego służy? (do worka możemy włożyć przedmioty związane z Wielkanocą np. koszyczek, baranek, pisanki, barwniki do jajek, blaszka do pieczenia ciasta itp.)
Udekoruj pisanki
dekorujemy pisanki według własnego pomysłu (za pomocą kredek, flamastrów, plasteliny, kolorowego papieru, kawałków gazet).
Ćwiczenia motoryki dużej:
– Jestem motylem- ćwiczenia swobodnego biegania,
– bieganie po prostej wyznaczonej ścieżce (można nakleić taśmę na podłodze, rozłożyć sznurek itp.)
– uwaga kałuża- bieganie slalomem,
– jestem ptaszkiem- skakanie obunóż,
– jestem bocianem- stanie na jednej nodze.
Szykujemy rączki do pisania:
– uderzanie palcami o blat stołu, dywan, podłogę; zamykanie, otwieranie pięści, skubanie np. pluszaka, uginanie, splatanie palców.
– rysowanie liter, cyfr, figur, symboli na tacce z mąką- można rysować palcem, ołówkiem, piórkiem, patyczkiem, kredą itp.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
– rysowanie szlaczków (karta pracy, załącznik 1).
Do pobrania:
• Drzewko– układamy kompozycję (na stole lub podłodze) z różnorodnych patyczków,
tasiemek, wstążek, kolorowej wełny, kamyczków, nakrętek, spinaczy, ziemi, piasku, makaronu
itp.
• Wiosenne drzewko- praca plastyczna.
Potrzebne materiały: farbki, pędzelek, kartka A4, patyczki higieniczne.
Na kartce malujemy pień drzewa i gałęzie. Następnie za pomocą patyczków namoczonych w
farbie odbijamy na gałęziach pierwsze wiosenne liście i kwiaty. Powstaną piękne prace.
Powodzenia 🙂
Propozycje ćwiczeń:
• Co nie pasuje?– http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje
• Słowa na literkę…– http://pisupisu.pl/przedszkole/slowo-na-literke
• Dopasuj literki.– http://pisupisu.pl/przedszkole/dopasuj-literki
Propozycje ćwiczeń 27.04.20 r. – 30.04.20 r.
Puzzle- zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli oraz przyklejenie ich na kartkę.(drukujemy załącznik i rozcinamy na 6 części).
Origami- składamy motylka według instrukcji:
https://www.youtube.com/watch?v=xS5KpXZZfU0
Propozycje ćwiczeń 04.05.20 r.- 08.05.20 r.
Doskonalimy chwyt pęsetkowy.
Potrzebne materiały: większy pojemnik (miska, blaszka), ryż, fasola, spinacz bieliźniany(klamerka), mniejsze pojemniczki (np. kubeczki plastikowe).
Do większego pojemnika wsypujemy ryż i fasolę, mieszamy. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie fasolek za pomocą klamerki.
W kolejnym etapie na mniejszych pojemniczkach piszemy cyfry od 1 do 9 ( na każdym pojemniczku osobna cyfra). Zadaniem dziecka jest umieścić w każdym kubeczku tyle fasolek, ile wskazuje cyferka (za pomocą klamerki).
Karta pracy- załącznik nr 1
Propozycje ćwiczeń 11.05.2020 r. – 15.05.2020 r.
• Zabawy z masą solną.
Przepis na masę: 1 szklanka mąki; 1 szklanka soli; 0,5 szklanki wody.
Robimy wałeczki, ugniatamy placki, wycinamy kształty za pomocą nożyka, foremek itp.
Udanej zabawy
• Dni tygodnia.
Utrwalamy nazwy dni tygodnia na podstawie:
-wiersza
Dzieci pana Majstra:
https://www.youtube.com/watch?v=64hgcQWKEZ0
Wymieniamy dni tygodnia, rysujemy po kolei, od najstarszego do najmłodszego, dzieci Majstra
Tygodnia.
– filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=Y5fAUZna0kI
– piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ
Propozycje ćwiczeń 18.05.20 r. – 22.05.2020 r.
Ćwiczenia motoryki dużej:
– wykonywanie skoków zajęczych lub żabich,
– chwytanie przedmiotów palcami nóg – np. szarfy, chusteczki, apaszki,
– chód po skakance rozłożonej na podłodze,
– układamy na podłodze dowolną cyferkę, literkę lub figurę (za pomocą sznurka, skakanki, paska….) i przechodzimy po niej.
Ćwiczenia motoryki małej:
– kalkowanie przez kalkę techniczną (można użyć papieru śniadaniowego) dowolnego obrazka, kolorowanie obrazka.
Propozycje ćwiczeń (25.05.2020-29.05.2020).
• Szukaj a znajdziesz- rodzic chowa dowolny przedmiot i podaje dziecku jak najwięcej
wskazówek dotyczących miejsca, w którym przedmiot został ukryty np.: jest koło okna, między
szafą a drzwiami, na półce obok książek, pod stolikiem…. Po odnalezieniu przedmiotu przez
dziecko, następuje zamiana ról.
• Rysowanie według poleceń słownych.
Dziecko rysuje kredkami obrazek, według poleceń rodzica:
Na środku kartki narysuj domek. Z lewej strony narysuj drzewko. Z prawej strony narysuj
kwiatek. Nad domkiem narysuj słoneczko. W prawym górnym rogu narysuj chmurkę. W lewym
górnym rogu narysuj ptaszka. Pokoloruj swój rysunek.
• Zadania interaktywne:
https://www.matzoo.pl/zerowka/nad-pod-obok_47_323
https://www.matzoo.pl/zerowka/nad-pod-po-lewej-po-prawej_47_324
Propozycje ćwiczeń- 01.06-05.06.
Rozwijamy spostrzegawczość:
• znajdź różnice między obrazkami:
• porównywanie par wyrazów- załącznik nr 1
• wskaż brakujący fragment:
http://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-6
http://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-7
dla chętnych: http://pisupisu.pl/przedszkole/brakujacy-fragment-13
Natalia Sobczyk
08.06.2020- 12.06.2020
Propozycje ćwiczeń:
• Ćwiczymy percepcję słuchową.
– wsłuchaj się uważnie w odgłosy łąki i lasu, powiedz jakie zwierzęta usłyszałeś (pszczoła,
mucha, komar, pasikonik, skowronek, kukułka, dzięcioł, bocian, żaba).
– wyszukaj obrazek rozpoczynający się odpowiednią głoską – załącznik nr 2.
– znajdź rymujące się wyrazy: http://pisupisu.pl/przedszkole/pary-trzyliterowe
Natalia Sobczyk
Propozycje ćwiczeń (15.06.2020-19.06.2020)
- Praca plastyczna- załącznik nr 1.
Wyklej wiaderko przy pomocy kolorowego papieru, bibuły, kawałków gazet itp.
- https://www.youtube.com/watch?v=ZRqT7OFEM-Q- film edukacyjny; dziecko odpowiada na pytania dotyczące filmu, zachęcamy do wypowiedzi pełnymi zdaniami: Jak należy zachować się na przejściu dla pieszych? Dlaczego podczas jazdy rowerem powinniśmy założyć kask? Jak zachować się podczas burzy? Jak chronimy się przed słońcem? Itp.
- http://pisupisu.pl/klasa1/slowo-na-literke- znajdź słowo na podaną literkę.
Natalia Sobczyk
Propozycje ćwiczeń (22.06.2020-26.06.2020)
- Historyjka obrazkowa– przyjrzyj się obrazkom, określ kolejność zdarzeń, przy każdym obrazku narysuj odpowiednią ilość kropek. Opowiedz historyjkę, staraj się wypowiadać pełnymi zdaniami.
- Załącznik 1
- Praca plastyczna- namaluj farbami plakatowymi pracę na temat: Dokąd pojadę(lub chciałbym pojechać) na wakacje. Zachęcam do przesłania wykonanych prac na adres:nsobczyk@pi-chocianow.pl.
- Zaznacz obrazek, który nie pasuje do reszty: http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje-2
- Wskaż wyraz, który nie pasuje do pozostałych(dla chętnych): http://pisupisu.pl/klasa1/ktory-wyraz-nie-pasuje-klasa1
Natalia Sobczyk
Propozycje ćwiczeń (29.06.2020-30.06.2020)
- Znajdź 5 szczegółów, które odróżniają jeden obrazek od drugiego:
http://pisupisu.pl/klasa1/znajdz-roznice-krol-i-pszczolka
http://pisupisu.pl/klasa1/znajdz-roznice-hubus
- Ćwiczymy pamięć- gra memory:
http://pisupisu.pl/klasa1/odkrywanka-6-cieniopar
http://pisupisu.pl/klasa1/odkrywamy-pary-zwierzat-6
Udanych wakacji!
Natalia Sobczyk