image
hl1

Wskazówki dla Rodziców dzieci nowoprzyjętych

 

Adaptacja dziecka do przedszkola jest to sytuacja wzbudzająca silne emocje, dlatego też ważne jest, by moment przekroczenia progu dom – przedszkole, przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka.

Sposoby Przygotowania Dziecka- Im Więcej Ich Wykorzystasz Tym Lepiej:

–  zapoznanie z przedszkolem- oglądanie sal, ogrodu przedszkolnego, zabawek, krótki kontakt z przyszłym nauczycielem i dziećmi, omówienie planu dnia i przedszkolnych zwyczajów;

– rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola;

– czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola;

– opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola;

– uświadomienie dziecku zalet przedszkola- wielu nowych kolegów do zabawy, dużo zabawek i zabaw, które zna nauczycielka, poznanie nowych piosenek i wierszyków;

– wspólne z dzieckiem kupowanie obuwia i worka, potrzebnych przyszłemu przedszkolaków;

– ćwiczenie z dzieckiem czynności samoobsługowej – ubierania się, jedzenia, samodzielności podczas czynności higienicznych.

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW

– Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując dziecko nauczycielowi.

– Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

– Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.

– Kontroluj co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

– Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.

– Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.

– Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po obiedzie/po zupie”. Jest to dla dziecka dobra miara czasu gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa!

Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że dziecko płacze. Takie zachowania są u dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym zupełnie normalne! Jednak kiedy zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie w sytuacji pozostawiania go w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje stres.

– Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi zajmując uwagę dziecka czymś miłym i pozytywnym.

– Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.

Już teraz należy zachęcać i motywować dziecko do :

– samodzielnego ubierania się w to, co nie stanowi dla dziecka problemu,

– zapinania guzików, wkładania butów zapinania bucików na „rzepy”,

– korzystania z toalety, używania papieru toaletowego,

– wycierania nosa w chusteczkę,

– samodzielnego mycia rąk,

– rysowania kredkami, farbami, zabaw plasteliną,

– spacerowania i nie używania wózka,

– spożywania posiłków samodzielnie. 

Wyprawka 3-latka:

Dres – to najwygodniejsze ubranie do zabawy i harców w przedszkolu. Łatwo go dziecku samodzielnie zdjąć i założyć.

Obuwie zmienne – wygodne, z dobrą antypoślizgową podeszwą, łatwe do zakładania (rzepy, klamerka).

Strój dla modnisi – Jeżeli Twoja córeczka nie chce założyć spodni i bluzy od dresu, zaproponuj jej bardziej „elegancką” wersję: bawełnianą bluzeczkę i niegniotącą się krótką spódniczkę na gumce.

Awaryjny zestaw ubranek w podpisanym worku – majtki, rajstopki/skarpetki, koszulka, bluzka, spodnie. Dodatkową zmianę ubranek zostawiamy w szafce dziecka w szatni. Przedszkolak co prawda umie korzystać z toalety, ale można zdarzyć się niespodziewana „awaria”.

Do leżakowania:

Piżama – lekka, łatwa do założenia, (wciągana, nie na guziki, podpisana góra i dół). Piżamkę należy przynieść w podpisanym worku, dzięki temu dziecko nie pomyli go z workiem kolegi.

Gumki i spinki– jeśli Twoja córeczka ma długie włosy, niezbędny będzie zapas gumek i spinek do włosów. Warto kupić ich więcej, bo łatwo się gubią.

Szczotka/grzebień do włosów dla dziewczynek– po leżakowaniu dzieci są czesane. Włosy dziewczynka powinna mieć tak upięte, by nie przeszkadzały jej w zabawie i podczas posiłku.

Szczotkę i gumki wkładamy do podpisanego worka z piżamką.

Ulubiony pluszaczek – początkującemu przedszkolakowi można powiedzieć, że np. słodki króliczek lub misiu, będzie nad nim czuwał albo odwrotnie: poprosić o opiekę na króliczkiem, który także będzie po raz pierwszy w przedszkolu (podpisany na wszywce).

Poduszka– (podpisana).

 

 

hl1

No comments yet